آخرین مقالات

طوقه چینی و کول گذاری

طوقه چینی و کول گذاری از دیگر خدمات شرکت های لوله بازکنی و تخلیه چاه محسوب می گردد. آیا در مورد طوقه چینی و کول گذاری اطلاعاتی دارید؟ در این رابطه توجه به چه نکاتی لازم است؟

طوقه چینی چیست؟

در صورتی که دهانه چاه را با استفاده از آجر مخصوص دورچینی نمایند به این کار طوقه چینی گفته می شود. در حقیقت طوقه چینی به منظور حفظ استحکام دهانه چاه فاضلاب و آب انجام می گیرد که می تواند با استفاده از سیمان و ملات انجام بگیرد.

علت استفاده از طوقه چینی چیست؟

خاک های اطراف دهانه چاه در مقایسه با خاک های انباره چاه و ته چاه سست تر هستند. این موضوع به دلیل نزدیکی دهانه چاه به سطح زمین است. علاوه بر این عوامل زیادی می توانند ایمنی دهانه چاه را تهدید نمایند که اگر دهانه چاه مقاوم نباشد، موجب ریزش چاه خواهند شد. به عنوان مثال اگر در لوله فاضلاب و توالت ترکیدگی و یا نشتی ایجاد گردد، موجب می شود با شستن خاک دهانه چاه که عموما ماسه است چاه ریزش کند.

استفاده از طوقه چینی چه مزایایی دارد؟

همان طور که اشاره شد مزیت اصلی و مهم طوقه چینی جلوگیری از ریزش دهانه چاه است. طوقه را به حالت گلدانی و یا همان کله قندی قرار می دهند که به این وسیله دهانه چاه به میزان قابل توجهی محکم خواهد شد. در صورتی که این کار به روش تخصصی و اصولی انجام بگیرد، می تواند تا مدت ها از خطرات احتمالی جلوگیری نماید. یافتن محل دقیق چاه فاضلاب از دیگر مزایای طوقه چینی است.

کول گذاری

کول نام استوانه های بتنی و یا سیمانی است که در اندازه های مختلف برای قرار دادن در داخل چاه تا دهانه آن به کار می رود. به این عمل هم کول گذاری گفته می شود.

علت کول گذاری داخل چاه فاضلاب چیست؟

دیواره های چاه آب و یا فاضلاب ممکن است به دلایل مختلفی از جمله رطوبت، رانش زمین، سست بودن خاک و … دچار ریزش گردد که کول گذاری مانع ریزش خواهد شد. اندازه کول ها بایستی با قطر چاه متناسب باشد تا به خوبی بتواند به عنوان نگهدارنده دیواره چاه عمل نماید.

انواع مختلف کول و کاربرد آنها

کول ها انواع مختلفی دارند که نسبت به نوع چاه از آنها استفاده می گردد:

  1. کول بیضی : این مدل از کول برای انباره چاه مناسب است.
  2. کول دایره : این مدل هم به منظور استفاده در میله چاه مورد استفاده قرار می گیرد. کول دایره در قطرهای 60، 70، 80، 90 و 100 سانتیمتر موجود است که ارتفاع آن نیز به اندازه 25 سانتیمتر می باشد.

کدام یک از کول های تسمه دار و میلگرد مقرون به صرفه هستند؟

به دلیل این که میلگرد از قیمت بیشتری برخوردار است بنابراین کول میلگرد قیمت بالاتری دارد. علاوه بر این خم کاری و بستن دو سر میلگرد و آماده سازی آن برای قراردادن در قالب کول، مستلزم صرف زمان بیشتری است. با این اوصاف کول میلگرد توجیه اقتصادی ندارد.

استفاده از کول تسمه دار چه مزیتی دارد؟

کول تسمه دار علاوه بر اقتصادی بودن، مزیت دیگری هم دارد و آن این که اگر کول در حین جابجایی و انتقال ترک بردارد و یا صدمه ببیند به دلیل ویژگی فنری تسمه، حالت هندسی کول می تواند تا قرار دادن آن در چاه حفظ شود.

به منظور تقویت کول چاه چه اقداماتی می توان انجام داد؟

استفاده از تسمه های فنری عدل بندی می تواند در تقویت کول چاه ها نقش به سزایی داشته باشد.

قیمت کول گذاری و طوقه چینی بر چه اساسی محاسبه می شود؟

متراژ چاه و حجم پروژه می تواند در تعیین قیمت اولین فاکتور باشد. علاوه بر این نوع کول هم می توان بر قیمت کول گذاری چاه تاثیرگذار باشد. استفاده از میلگرد و یا تسمه در اجرای کول از دیگر عواملی محسوب می گردند که در محاسبه قیمت تمام شده موثراند. به همه این عوامل بایستی دستمزد نیروی کار را هم اضافه نمود.

کلام آخر

با انجام کول گذاری و طوقه چینی می توانید ایمنی چاه را تامین نموده و سلامت آن را تضمین کنید. این موضوع حیاتی است و ربطی به این ندارد که چاه فاضلاب کهنه باشد یا چاه نو حفر کرده باشید.

 


ثبت دیدگاه شما

guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments


تاریخ ارسال : ۲۰ تیر ۱۴۰۰
درباره ما

مشکلات فنی و خدماتی خود را به ما بسپارید. خدمات لوله باز کنی , تخلیه چاه , حفر چاه فاضلاب , حفر چاه ارت , حفر شمع ساختمان ,کفتراشی چاه فاضلاب , تخلیه منهول , تخلیه سپتیک , لایروبی , بازسازی چاه فاضلاب , تبدیل چاه کهنه فاضلاب به چاه نو(تازه) , تخلیه فاضلاب تصفیه خانه , کول گذاری , لوله کشی فاضلاب و اتصال به اگو ( فاضلاب شهری ) زهکشی گود برداری شده مجموعه ما بعنوان همراه همیشگی شما آماده ارائه هرگونه مشاوره رایگان بصورت تلفنی و حضوری در زمینه تخلیه چاه ، لوله بازکنی ، حفر و تعمیر چاه ، لایروبی چاه ، رفع نم و رطوبت ، تعویض کاسه توالت فرنگی و ایرانی و تعویض کف سرویس بهداشتی و همچنین عقد قرارداد با مشتریان از جمله صاحبان کارخانجات ، سازمان ها ، برج ها و ساختمان های آپارتمانی و ویلایی جهت برطرف کردن مشکل در کلیه مناطق تهران وکرج و حومه می باشد .

راه های ارتباطی

telegram
telegram