آخرین مقالات

آیین نامه حفر چاه دستی ۱۴۰۲

آیین نامه حفر چاه دستی شامل چهارچوبی است که قوانین و استانداردهایی را برای حفر چاه در نظر می‌گیرد. در این آیین نامه شرایط مربوط به حفاری، عمق مناسب، شرایط حفاری و یا هزینه‌ها تعیین می‌شود. قطعاً که باید با رعایت تمامی شرایط حفاری صورت بگیرد. اکنون شما عزیزان جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

آیین نامه حفر چاه دستی

برای حفر چاه دستی باید نکاتی را در نظر قرار داد. برای حفر چاه به هر روشی آیین نامه، قوانین و شرایطی وضع شده اند. بدون در نظر قرار دادن قوانین و استانداردها امکان حفر هیچگونه چاهی وجود ندارد. مگر اینکه شما اقدام به حفر چاه غیر مجاز کرده باشید که مجازات فراوانی به همراه خواهد داشت. در آیین نامه مخصوص حفر چاه به روش دستی نکات و شرایطی در نظر گرفته می‌ شوند.

  • مالک چاه، شخص حقیقی یا حقوقی که برای حفاری سرمایه‌گذاری کرده است، مالکیت چاه را بر عهده دارد. اشخاص حقیقی و حقوقی دز این صورت می‌توانند اقدام به حفاری چاه کنند. حتی عملیات حفاری می‌تواند به دست پیمانکاران انجام شود.
  • پیمانکار حفاری که شامل شخص حقیقی یا حقوقی می‌شود باید در زمینه حفر چاه آب یا حفر چاه عمیق مهارت و تجربه بسیار بالایی داشته باشد. مسئولیت حفاری، انباره، تعمیرات، نگهداری، بهره‌برداری و تامین نیروی انسانی توانمند به عهده پیمانکار است. چنین اشخاصی گواهینامه تایید صلاحیت ایمنی مربوط به امور پیمانکاری را دارند.
  • مغنی چاه نیز باید تخصص بسیار بالایی در زمینه حفاری کسب کرده باشند. کلیه امور مربوط به حفاری که با اجازه پیمانکار پیش می‌رود، به عهده مغنی است.
  • به منظور حفاری کردن باید از تمامی تجهیزات و ابزار لازمه و استاندارد استفاده کرد. معمولاً برای حفاری به روش دستی نیز از تجهیزاتی نظیر بیلچه، کلنگ و چرخ چاه استفاده می‌کنند.

 تجهیزات لازمه برای حفاری چاه

امروزه حفر چاه با پیشرفته‌ترین دستگاه‌ها و ماشین آلات به منظور سرعت بخشیدن به پروژه حفاری استفاده می کنند. اما در روش دستی از چاه کن دستی برای حفاری استفاده می‌شود.‌ در حفر چاه آب یا حفر چاه عمیق به روش دستی ،نیازمند تجهیزات مناسب و استاندارد است. اما با تمامی تجهیزات و لوازم مناسب حفاری آشنایی دارید؟

  • بیل و کلنگ به عنوان اولین و مهم‌ترین تجهیزات برای حفاری به روش دست می‌باشند. از کلنگ برای کندن زمین و از بیل نیز به منظور کنار زدن خاک استفاده می‌کنند. البته بیل و کلنگ خود شامل انواع مختلفی هستند. ابعاد و مدل بیل و کلنگ نیز در مدل‌های مختلف با یکدیگر تفاوت دارد. برای حفاری باید یک بیل و کلنگ مناسب را با کیفیت بالای انتخاب کنید که در عملیات حفاری شکسته نشود. تا زمانی که به عمق زیادی نرسیدید، تنها توسط همین بیل می‌توانید خاک را کنار بزنید.
  • زمانی که عمق چاه بیشتر شد، باید برای وارد شدن به داخل چاه و یا بیرون راندن خاک از وسیله‌های دیگری استفاده شود. طناب یکی از مهم‌ترین تجهیزات برای ایمنی بیشتر می‌باشد. هنگام پایین رفتن به داخل چاه می‌توانید این طناب را به دور کمر خود بسته تا باعث جلوگیری از پرتاب شدن شما افراد مقنی شود. حتی برای بیرون آوردن خاک از عمق زیاد این طناب مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • نیاز به یک سطل مناسب برای بیرون کشیدن خاک است. در عمق پایین خاک را داخل سطل می‌ریزید و با کمک طناب توسط افرادی که خارج از چاه قرار دارند، به قسمت خارج هدایت می شود.

یک نکته مهم در رابطه با حفر چاه

حفر چاه دستی یکی از روش ‌های قدیمی برای حفاری انواع چاه است. در این روش از چاه کن دستی به منظور حفاری استفاده می کنند. برای حفر چاه عمیق یا چاه آب این دستگاه ‌ها در گذشته بیشتر مورد توجه قرار داشتند. بد نیست بدانید حفاری به روش دست کمی زمانبر است اما نیاز به وسایل ساده‌تری دارد. البته در این روش نیاز به هزینه ‌های کمتری نیز خواهد بود. اما یکی از نکات مهم در رابطه با حفاری توجه به استانداردها و قوانین است. چنانچه این استانداردها در نظر گرفته نشوند، شما اقدام به حفر چاه غیر مجاز کرده ‌اید.

نتیجه

برای حفر چاه دستی باید مطابق آیین نامه، شرایط و قوانین عمل کرد. در غیر این صورت چنانچه تمامی این قوانین و آیین نامه‌ها نادیده گرفته شود، حفر چاه غیر مجاز انجام داده‌ اید. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با قوانین و شرایط با ما تماس بگیرید. کادر مجموعه تخلیه چاه، همچنین خدماتی چون حفر چاه عمیق، حفر چاه آب یا تخلیه چاه را نیز انجام می دهند. قیمت دستگاه چاه کن دستی نیز در این مجموعه مقرون بصرفه است.


ثبت دیدگاه شما

guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments


تاریخ ارسال : ۰۱ مرداد ۱۴۰۲
درباره ما

مشکلات فنی و خدماتی خود را به ما بسپارید. خدمات لوله باز کنی , تخلیه چاه , حفر چاه فاضلاب , حفر چاه ارت , حفر شمع ساختمان ,کفتراشی چاه فاضلاب , تخلیه منهول , تخلیه سپتیک , لایروبی , بازسازی چاه فاضلاب , تبدیل چاه کهنه فاضلاب به چاه نو(تازه) , تخلیه فاضلاب تصفیه خانه , کول گذاری , لوله کشی فاضلاب و اتصال به اگو ( فاضلاب شهری ) زهکشی گود برداری شده مجموعه ما بعنوان همراه همیشگی شما آماده ارائه هرگونه مشاوره رایگان بصورت تلفنی و حضوری در زمینه تخلیه چاه ، لوله بازکنی ، حفر و تعمیر چاه ، لایروبی چاه ، رفع نم و رطوبت ، تعویض کاسه توالت فرنگی و ایرانی و تعویض کف سرویس بهداشتی و همچنین عقد قرارداد با مشتریان از جمله صاحبان کارخانجات ، سازمان ها ، برج ها و ساختمان های آپارتمانی و ویلایی جهت برطرف کردن مشکل در کلیه مناطق تهران وکرج و حومه می باشد .

راه های ارتباطی

telegram
telegram