آخرین مقالات

ضرورت لایروبی کردن چاه فاضلاب چیست؟

ضرورت لایروبی کردن چاه فاضلاب چیست؟ با قرار گرفتن انواع اشیاء, فضولات و…. در چاه فاضلاب, در اثر گذشت زمان این مواد روی هم ته نشین شده و لایه های ضخیمی را ایجاد می کنند. وجود این لایه های ضخیم باعث می شود تا نفوذ پذیری خاک کمتر شده و چاه به سرعت پر شود. این موضوع باعث می شود نتواند آب را به اندازه کافی ذخیره کند.

در چنین مواقعی تخلیه چاه هم نمی تواند مشکل را حل کند. بنابراین اقدام به انجام عملیات لایروبی چاه فاضلاب می کنند. در ادامه به بررسی عملیات لایروبی و ضرورت انجام آن برای چاه های فاضلاب خواهیم پرداخت.

لایروبی چاه فاضلاب چیست؟

به عملیاتی که نیروی انسانی وارد چاه شده و با استفاده از یک سری ابزارهای مخصوص شروع به تراشیدن دیواره و کف چاه می کند عملیات لایروبی چاه می گویند. طی این عملیات نفوذ پذیری خاک افزایش یافته و مفدار بازدهی چاه فاضلاب نیز افزایش خواهد یافت.

اصطلاح “لایروبی چاه” در حوزه مهندسی عمران و به خصوص در زمینه فنی و مهندسی نفت و گاز استفاده می‌ شود. این فعالیت ممکن است با هدف افزایش توانایی جذب مایعات در چاه‌ های نفتی یا گازی، یا بهبود عملکرد چاه‌ های آب، فاضلاب یا غیره انجام شود. با افزایش نفوذپذیری خاک در اطراف چاه، میزان جریان مایعات نیز افزایش خواهد یافت که می‌ تواند بازدهی و کارایی چاه را بهبود بخشد.

اینگونه عملیات به صورت دقیق و تحت نظر مهندسین و متخصصین مربوطه انجام می‌ شود. تا اطمینان حاصل شود که عملیات لایروبی به طور صحیح و ایمن انجام شده و از نظر فنی و محیط زیستی هیچ گونه مشکلی ایجاد نمی‌کند.

 

ضرورت لایروبی کردن چاه فاضلاب

 

مزایای لایروبی چاه فاضلاب

همانطور که گفتیم انجام عملیات لایروبی برای افزایش بازدهی و عملکرد چاه فاضلاب بسیار ضروری است. انجام این عمل عمر چاه های فاضلاب را بالا می برد. می تواند انواع مواد و اشیاء سفتی که توسط ماشین های لجن کش تخلیه نمی شوند را تخلیه و همچنین جانی دوباره به چاه فاضلاب ببخشد. در ادامه به طور مفصل تر به ذکر برخی از این مزایای انجام عملیات لایروبی می پردازیم:

  • افزایش اثر بخشی چاه فاضلاب

ماندگاری طولانی مدت انواع فضولات و اشیاء در داخل چاه, منافذ خاک را می بندد و میزان نفوذ پذیری خاک را کاهش می دهد. با انجام عملیات لایروبی می توان دوباره چاه فاضلاب را زنده کرد و عملکرد آن را بهبود بخشید. میزان جذب خاک با استفاده از این روش افزایش یافته و چاه دیر تر پر می شود بنابراین چاه به تخلیه کمتری نیز نیاز خواهد داشت.

  • صرفه جویی در هزینه ها

معمولا حفر چاه جدید و چندین بار تخلیه هر چاه فاضلاب هزینه های زیادی را به همراه دارد. انجام عملیات لایروبی به کاهش این هزینه ها کمک می کند, چرا که با افزایش نفوذ پذیری خاک هم به دیر تر پر شدن آن کمک می کند و هم به دلیل اینکه جانی دوباره به چاه می بخشد دیگر نیاز به حفر چاه جدید نخواهید داشت.

  • جلوگیری از ریزش چاه

همانطور که می دانید زمانی که منافذ خاک بسته می شود, چاه با سرعت پر می شود. در هر زمانی که چاه فاضلاب پر می شود به دیواره ها فشارهایی را وارد می کند. همچنین به دلیل اینکه خاک جذب خوبی ندارد این فشار ها بیشتر و بیشتر می شود. افزایش این فشارها در نهایت دیواره چاه را سست کرده و باعث ریزش آن می شود. با انجام لایروبی چاه فاضلاب می توانید از ریزش آن جلوگیری نمایید.

علائمی که به شما نشان می دهد چاه فاضلاب نیاز به لایروبی دارد چیست؟

ظهور یک سری علائم و نشانه ها به ما می گویند که چاه فاضلاب باید در اسرع وقت لایروبی شود. از جمله این علائم می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • بالا زدن آب از چاه توالت و حمام
  • پایین نرفتن آب به داخل چاه و پس زدن آب
  • ایجاد بوی نامطبوع و بالا زدن ان از کفشوی یا سیفون توالت
  • بالا زدن آب و کف صابون از کفشوی حمام

هزینه انجام لایروبی چاه فاضلاب

عملیات لایروبی چاه فاضلاب نیازمند صرف یک سری هزینه ها است که این هزینه ها براساس فاکتور هایی مشخص می شوند. از جمله:

  • اندازه و حجم چاه فاضلاب: نمی توان برای لایروبی تمامی چاه های فاضلاب یک قیمت مشخص را در نظر گرفت چرا که چاه های فاضلاب دارای حجم و اندازه های متفاوتی هستند.
  • تعداد چاه: برخی از ساختمان ها دارای چاه های فاضلاب متعددی هستند که هزینه لایروبی هر کدام از این چاه ها به اندازه , حجم و….. چاه بستگی دارد.
  • نوع و سختی رسوبات: یکی از مهم ترین عوامل برای تعیین هزینه لایروبی چاه فاضلاب, نوع و سختی مواد و رسوبات داخل آن است. هر چقدر که میزان و حجم این رسوبات بیشتر باشد, تراشیدن آنها نیز سخت تر است و هزینه های بالاتری را نیز صرف خواهد کرد.
  • میزان رسوبات ته نشین شده: مواد و فضولات در برخی از چاه های فاضلاب, زمان طولانی است که ته نشین شده و تراشیده نشده اند. هر چقدر میزان این رسوبات ته نشین شده بیشتر باشد, هزینه لایروبی آنها نیز بیشتر خواهد بود.

 

ضرورت لایروبی کردن چاه فاضلاب

 

مراحل انجام عملیات لایروبی

در بخش زیر به مراحل انجام عملیات لایروبی اشاره شده است:

  1. در ابتدا چاه باید به طور کامل تخلیه شود.
  2. بعد از تخلیه چاه, کارشناس باید چاه فاضلاب را بررسی کند تا ببیند نیاز به لایروبی دارد یا نه.
  3. کارشناس باید در این مرحله میزان رسوبات, اشیاء و مواد جامد درون چاه فاضلاب را بررسی کند.
  4. در مرحله چهارم باید یک سری تجهیزات و ابزار مانند دستکش, ماسک, لباس کار و…. برای انجام عملیات لایروبی فراهم شود.
  5. در مرحله پنجم نیروی انسانی به درون چاه می رود و شروع به تراشیدن دیواره و کف چاه می کند.
  6. در مرحله ششم خاک, سنگ و…. توسط نیروی انسانی از داخل چاه خارج می شود.
  7. و در مرحله آخر تمامی رسوبات لایروبی شده باید به بیرون از شهر هدایت شوند.

نتیجه گیری

در این مطلب به ضرورت لایروبی کردن چاه فاضلاب اشاره شد. انجام عملیات لایروبی چاه فاضلاب برای کاهش هزینه ها, افزایش و بهبود عملکرد چاه فاضلاب, زنده کردن دوباره چاه و….. بسیار ضرورت دارد. در این مقاله به علائمی که به شما نشان می دهد, چاه فاضلاب نیاز به لایروبی دارد اشاره کردیم. شما می توانید زمان مشاهده هر یک از این علائم با استفاده از یک کادر مجرب چاه فاضلاب را لایروبی کنید. تیم ما همواره آماده ارائه خدماتی مثل, تخلیه چاه, لایروبی چاه، لوله بازکنی و…. به شما عزیزان است.


ثبت دیدگاه شما

guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments


تاریخ ارسال : ۱۵ فروردین ۱۴۰۳
درباره ما

مشکلات فنی و خدماتی خود را به ما بسپارید. خدمات لوله باز کنی , تخلیه چاه , حفر چاه فاضلاب , حفر چاه ارت , حفر شمع ساختمان ,کفتراشی چاه فاضلاب , تخلیه منهول , تخلیه سپتیک , لایروبی , بازسازی چاه فاضلاب , تبدیل چاه کهنه فاضلاب به چاه نو(تازه) , تخلیه فاضلاب تصفیه خانه , کول گذاری , لوله کشی فاضلاب و اتصال به اگو ( فاضلاب شهری ) زهکشی گود برداری شده مجموعه ما بعنوان همراه همیشگی شما آماده ارائه هرگونه مشاوره رایگان بصورت تلفنی و حضوری در زمینه تخلیه چاه ، لوله بازکنی ، حفر و تعمیر چاه ، لایروبی چاه ، رفع نم و رطوبت ، تعویض کاسه توالت فرنگی و ایرانی و تعویض کف سرویس بهداشتی و همچنین عقد قرارداد با مشتریان از جمله صاحبان کارخانجات ، سازمان ها ، برج ها و ساختمان های آپارتمانی و ویلایی جهت برطرف کردن مشکل در کلیه مناطق تهران وکرج و حومه می باشد .

راه های ارتباطی

telegram
telegram