آخرین مقالات

مزایای لایروبی و تخلیه چاه فاضلاب چیست؟

در این مطلب ما به مزایای لایروبی و تخلیه چاه فاضلاب می پردازیم. شاید شما نیز تا به حال عبارت لایروبی چاه را شنیده باشید و بخواهید که بدانید لایروبی چاه چیست و چه مزایایی دارد. لایروبی چاه یکی از کارهایی است که به منظور پاکسازی چاه فاضلاب انجام می شود. لایروبی چاه اگر در زمان درستی انجام شود می تواند برخی مشکلات چاه ها را برطرف نماید.

در این مقاله به طور کامل عمل لایروبی چاه را بررسی می کنیم و مزایای انجام آن را نیز ذکر خواهیم کرد. پس در ادامه با ما همراه باشید.

لایروبی چاه چیست؟

فاضلاب در طول سال ها که درون چاه انباشته می شوند, به دیواره ها و کف چاه می چسبند و لایه های ضخیمی را ایجاد می کنند. وجود این لایه های ضخیم, جلوی فعالیت چاه را گرفته و اجازه نمی دهد آب به خوبی جذب شود. برای از بین بردن این لایه ها عملیات لایروبی را برای چاه فاضلاب انجام می دهند. بنابراین به عملی که به منظور پاکسازی بخش های مختلف چاه انجام می دهند, عمل لایروبی می گویند. لایروبی چاه در حقیقت باعث زنده شدن چاه می شود.

در عملیات لایروبی، نیروی انسانی با استفاده از ابزارهای مخصوص و تکنیک‌ های خاص وارد چاه می‌ شود. سپس لایه‌ های ضخیم را از دیواره‌ ها و کف چاه تراشیده و پاکسازی می‌ کند. این عملیات اجازه می‌ دهد تا چاه به درستی فعال شود و آب به خوبی جذب و خارج کند.

 

مزایای لایروبی و تخلیه چاه فاضلاب

 

 

همچنین بخوانید: تخلیه چاه

 

مزایای لایروبی چاه

چاه های فاضلابی که عمر زیادی دارند و سال ها انواع اشیاء, چربی, پلاستیک و….. درون آنها انباشته شده است به مرور زمان ته نشین شده و به راحتی تخلیه نمی شوند. به همین دلیل در چنین مواقعی بهتر است عمل لایروبی چاه صورت بگیرد. در ادامه مزایای لایروبی چاه را ذکر خواهیم کرد:

  • تخلیه اشیاء و مواد سفت که با استفاده از ماشین لجن کش تخلیه نمی شوند.
  • خالی کردن مواد جامد از چاه فاضلاب به طور کامل و صد در صد
  • افزایش کارایی چاه فاضلاب
  • صرفه جویی در هزینه حفر چاه جدید با افزایش بازدهی چاه فعلی
  • دیر پر شدن چاه فاضلاب با افزایش جذب آب در آن
  • تراشیدن لایه های رسوبی دیواره و کف چاه برای افزایش نفوذ پذیری خاک
  • جلوگیری از ریزش ساختمان
  • جلوگیری از ایجاد نم در کف ساختمان

روش های لایروبی چاه فاضلاب

برای لایروبی چاه فاضلاب از دو روش استفاده می کنند:

  1. روش دستی: نیروی انسانی در این روش با استفاده از ابزارهایی مانند بیل, کلنگ و ماله رسوبات چاه را می تراشد. البته از این روش فقط برای چاه های کم عمق و کوچک استفاده می کنند.
  2. روش مکانیکی: در این روش با استفاده از دستگاه های مخصوص رسوبات چاه را می تراشند. استفاده از این روش برای چاه های بزرگ و عمیق بسیار مناسب است.

تجهیزات مورد نیاز برای انجام عملیات لایروبی چاه فاضلاب

برای انجام عملیات لایروبی چاه باید حتما تجهیزات زیر را داشته باشید:

  • دستکش: برای حفاظت از دست ها در برابر آلودگی های حاصل از لایروبی چاه فاضلاب
  • ماسک و عینک: برای حفاظت از صورت و چشم ها در برابر بوی بد و ذرات معلق در هوا
  • لباس کار مناسب: استفاده از لباس محافظ, کفش های محافظ و کلاه برای جلوگیری از تماس با مواد آلوده بسیار اهمیت دارد.
  • ابزار لایروبی: برای انجام عملیات لایروبی چاه فاضلاب, از ابزارهایی مانند, لوله, دستگاه های بالابرنده, دستگاه های شست و شو با آب تحت فشار و مواد شیمیایی استفاده می کنند.
  • دستگاه های ایمنی: برای حفاظت از افراد در حین انجام عملیات لایروبی, از دستگاه های ایمنی مانند تهویه مطبوع, دیواره جاسازی و سیستم اعلام حریق استفاده می کنند.

 

مزایای لایروبی و تخلیه چاه فاضلاب

 

بخوانید: لوله بازکنی

 

مراحل لایروبی چاه فاضلاب

 لایروبی چاه فاضلاب مراحلی را طی می کند که به شرح زیر می باشد:

  1. تخلیه چاه: در ابتدای کار چاه فاضلاب را تخلیه می کنند تا بتوانند به دیواره و کف چاه دسترسی داشته باشند.
  2. بررسی چاه: بعد از اینکه چاه تخلیه شد, کارشناسان وضعیت چاه را بررسی می کنند تا بفهمند به لایروبی نیاز دارد یا خیر.
  3. استفاده از روش های مکانیکی: زمانی که کارشناسان تشخیص دادند که چاه به لایروبی نیاز دارد, با توجه به عمق و اندازه چاه با استفاده از روش های مکانیکی یا دستی رسوبات را می تراشند.
  4. تسطیح کف چاه: بعد از تراشیدن رسوبات, کف چاه تسطیح می شود تا آب به راحتی در آن نفوذ کند.
  5. پر کردن چاه: بعد از تسطیح کف چاه, کف چاه فاضلاب را پر می کنند.

نکات مهم در لایروبی چاه فاضلاب

برای انجام عمل لایروبی چاه باید به سه نکته اساسی توجه کنیم. اول اینکه انجام عملیات لایروبی چاه فاضلاب حتما باید توسط یک فرد متخصص صورت بگیرد. دوم اینکه در هنگام لایروبی چاه حتما باید از تجهیزات ایمنی مانند, لباس کار, کلاه ایمنی و ماسک استفاده شود. همچنین سومین نکته این است که پس از لایروبی چاه باید اقداماتی جهت جلوگیری از ورود مجدد رسوبات به چاه انجام شود.

هزینه لایروبی چاه فاضلاب به عوامل مختلفی از جمله, اندازه چاه, عمق چاه, روش لایروبی و نوع سختی رسوبات بستگی دارد. البته لازم به ذکر است که خود این عمل بسیاری از هزینه ها را کاهش می دهد چرا که شما از شر هزینه حفر چاه جدید خلاص می شوید و می توانید دوباره چاه فاضلاب خود را زنده نمایید.

لایروبی چه تاثیری بر کارکرد چاه فاضلاب دارد؟

انجام عملیات لایروبی چاه فاضلاب به افزایش بازدهی و عملکرد چاه فاضلاب بسیار کمک می کند. لایروبی چاه جانی دوباره به چاه می بخشد و مانند این است که چاه را از نو حفر کرده باشید. لایه های انباشته شده و اضافی چاه بر عملکرد آن تاثیر بدی می گذارند و نفوذ پذیری خاک آن را از بین می برند. با از بین بردن این لایه های انباشته شده, چاه دوباره به عملکرد سابق خود بر می گردد. با یک بار لایه روبی چاه می توان از چند بار تخلیه چاه جلوگیری کرد.

نتیجه گیری

در این مقاله به بررسی مزایای لایروبی و تخلیه چاه فاضلاب پرداختیم و مزایای انجام این عمل را ذکر کردیم. شما می توانید با انجام لایروبی چاه فاضلاب منزل خود بسیاری از هزینه هایی مثل حفر چاه جدید, چندین بار تخلیه چاه و….. را کاهش دهید. بهتر است خودتان عملیات لایروبی چاه فاضلاب را بر عهده نگیرید و آن را به متخصصان با تجربه بسپارید.

برای انجام عملیات هایی مثل تخلیه چاه, لایروبی چاه و…. می توانید از کادر مجرب ما کمک بگیرید.


ثبت دیدگاه شما

guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments


تاریخ ارسال : ۲۰ فروردین ۱۴۰۳
درباره ما

مشکلات فنی و خدماتی خود را به ما بسپارید. خدمات لوله باز کنی , تخلیه چاه , حفر چاه فاضلاب , حفر چاه ارت , حفر شمع ساختمان ,کفتراشی چاه فاضلاب , تخلیه منهول , تخلیه سپتیک , لایروبی , بازسازی چاه فاضلاب , تبدیل چاه کهنه فاضلاب به چاه نو(تازه) , تخلیه فاضلاب تصفیه خانه , کول گذاری , لوله کشی فاضلاب و اتصال به اگو ( فاضلاب شهری ) زهکشی گود برداری شده مجموعه ما بعنوان همراه همیشگی شما آماده ارائه هرگونه مشاوره رایگان بصورت تلفنی و حضوری در زمینه تخلیه چاه ، لوله بازکنی ، حفر و تعمیر چاه ، لایروبی چاه ، رفع نم و رطوبت ، تعویض کاسه توالت فرنگی و ایرانی و تعویض کف سرویس بهداشتی و همچنین عقد قرارداد با مشتریان از جمله صاحبان کارخانجات ، سازمان ها ، برج ها و ساختمان های آپارتمانی و ویلایی جهت برطرف کردن مشکل در کلیه مناطق تهران وکرج و حومه می باشد .

راه های ارتباطی

telegram
telegram