آخرین مقالات

بررسی انواع مته حفاری

در این مطلب ما به بررسی انواع مته حفاری می پردازیم. یکی از ابزار های فوق العاده کاربردی که در صنایع گوناگون بکار گرفته می شود، مته حفاری است که انواع مختلفی دارد. در حقیقت حفاری یکی از فعالیت های فوق العاده رایج در پروژه های نفت و گاز محسوب می شود که عموما بخش بزرگی از این پروژه ها را پوشش می دهد. به همین علت حفاری و ابزار های مرتبط با آن در چنین صنایعی از کاربرد بالایی برخوردار است و بهتر است به کسب اطلاعات مفید در این زمینه بپردازید تا با مسائل و ویژگی های این ابزار ها به خوبی آشنا شوید.

می توان گفت مته های حفاری از نظر متریال و عملکرد به دو بخش کلی تقسیم بندی می شوند. می توان بر اساس شرایط یکی از موثر ترین انواع آن ها را انتخاب کرد. اگر قصد دارید درباره انواع مته حفاری اطلاعات بیشتری کسب کنید، در این مقاله با ما همراه باشید.

درباره مته حفاری و ویژگی های آن

همانطور که گفته شد به طور کلی ابزار و تجهیزات گوناگونی در صنایع نفت و گاز بکار گرفته می شود. که هر یک از آن ها را در بخش های مختلفی از این پروسه ها می توان بکار گرفت. مته ها از مهم ترین و کاربردی ترین این وسایل به شمار می روند که از طریق آن ها به خرد کردن سنگ های موجود در مسیر مورد نظر می پردازند و در حقیقت این مته ها ابزار هایی برای ایجاد انرژی و نیرو به شمار می روند.

می توان گفت مته حفاری دستگاهی است که از طریق آن انرژی جنبشی به انرژی مکانیکی تبدیل می شود. به این وسیله سنگ های موجود به سادگی خرد می شوند. یکی از مهم ترین مسائل موجود درباره این مته ها، انواع آن ها است. که می تواند در روند کار تاثیر زیادی داشته باشد و به همین علت بهتر است درباره انواع این مته ها اطلاعات کافی را کسب کرده باشید.

بررسی انواع مته حفاری

همچنین بخوانید: حفاری چاه

انواع مختلف مته های حفاری

به طور کلی مته های حفاری به سه دسته کلی طبقه بندی می شوند. که هر یک از آن ها دارای ویژگی های متفاوتی هستند و می توانند در شرایط گوناگون بکار گرفته شوند. برای ارائه اطلاعات مفید در این زمینه، درباره تک تک این سه نوع مته به اختصار صحبت خواهیم کرد:

  • مته حفاری با تیغه ثابت

یکی از مهم ترین انواع مته های حفاری، مته حفاری با تیغه ثابت است. که در پروسه حفاری چاه های نفت نقش بسیار مهمی را ایفا می کند. در حقیقت می توان بر اساس نام این مته نیز فهمید که این دستگاه دارای تیغه های ثابتی است که بر روی بدنه آن قرار دارند. بنابراین بدنه مته و تیغه ها به هم متصل هستند و با جهت یکسانی به چرخش در می آیند. این نوع مته های پره ثابت دارای دو مدل کلی هستند که بر اساس نوع تیغه های آن ها تقسیم بندی می شود.

به طور کلی مته هایی با پره های فولادی و الماسه در بازار رواج زیادی دارند و مدل فولادی نیز نسبت به سایر مدل ها از محبوبیت بالا تری برخوردار است. در ساخت مته های الماسه نیز از الماس طبیعی و یا مصنوعی استفاده می شود که امکان برش سنگ ها را به صورت ساده تر برای شما فراهم خواهد آورد.

  • مته کاج غلتان

یکی دیگر از مدل های مته فوق العاده کاربردی در صنعت نفت و گاز، مته کاج غلتان است بدنه آن به صورت چرخشی حرکت می کند. نام گذاری این نوع مته ها به علت کاج هایی است که بر روی بدنه آن قرار گرفته است. با چرخش مته با وجود این کاج ها حفاری به راحتی انجام می پذیرد.

مته های کاجی که در صنعت نفت و گاز کاربرد زیادی دارند، مدل های ۶ کاجه هستند و هر یک از انواع این مته ها در حفاری مدل های مختلفی از سنگ ها مورد استفاده قرار می گیرند. دقت داشته باشید که افزایش تعداد کاج های موجود بر روی بدنه این مته ها، به دقت کار شما نمی افزاید و علاوه بر این احتمال خطا در روند حفاری را به شدت بالا می برد.

بررسی انواع مته حفاری

بخوانید: لوله بازکنی

جمع بندی

بر اساس آنچه گفته شد، مته های حفاری دارای انواع مختلفی هستند. که هر یک از آن ها با ویژگی های مختلف در شرایط و پروسه های گوناگون بکار گرفته می شوند. به همین علت بهتر است پیش از انتخاب مته مورد نظر خود، با افراد حرفه ای و متخصص در این حوزه مشورت کرده باشید. سایت تخلیه چاه به شما کمک می کند تا با کسب اطلاعات مفید در این زمینه، بهترین انتخاب ها را داشته باشید.


ثبت دیدگاه شما

guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments


تاریخ ارسال : ۰۷ اسفند ۱۴۰۲
درباره ما

مشکلات فنی و خدماتی خود را به ما بسپارید. خدمات لوله باز کنی , تخلیه چاه , حفر چاه فاضلاب , حفر چاه ارت , حفر شمع ساختمان ,کفتراشی چاه فاضلاب , تخلیه منهول , تخلیه سپتیک , لایروبی , بازسازی چاه فاضلاب , تبدیل چاه کهنه فاضلاب به چاه نو(تازه) , تخلیه فاضلاب تصفیه خانه , کول گذاری , لوله کشی فاضلاب و اتصال به اگو ( فاضلاب شهری ) زهکشی گود برداری شده مجموعه ما بعنوان همراه همیشگی شما آماده ارائه هرگونه مشاوره رایگان بصورت تلفنی و حضوری در زمینه تخلیه چاه ، لوله بازکنی ، حفر و تعمیر چاه ، لایروبی چاه ، رفع نم و رطوبت ، تعویض کاسه توالت فرنگی و ایرانی و تعویض کف سرویس بهداشتی و همچنین عقد قرارداد با مشتریان از جمله صاحبان کارخانجات ، سازمان ها ، برج ها و ساختمان های آپارتمانی و ویلایی جهت برطرف کردن مشکل در کلیه مناطق تهران وکرج و حومه می باشد .

راه های ارتباطی

telegram
telegram