آخرین مقالات

معرفی دستگاه روتاری یا چرخشی

در این مطلب ما به معرفی دستگاه روتاری یا چرخشی می پردازیم. حفر چاه یکی از فعالیت هایی است که در صنایع از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و شرایط ویژه ای دارد. در حقیقت حفاری معادن و همچنین فرآیند حفاری در پروژه های عمرانی دارای شرایط خاصی است. که برای انجام آن به بهترین شکل ممکن، از ابزار و تجهیزات گوناگونی استفاده می شود. می توان گفت ابزار بکار گرفته شده در فرآیندهای حفاری در دریافت نتیجه نهایی تاثیر گذار و مفید اثر زیادی دارد. به همین علت انتخاب صحیح ابزارها جز مهم ترین فعالیت ها شناخته می شود. دستگاه روتاری یا چرخشی یکی از اصلی ترین ابزارها در این روند شناخته می شوند. اگر قصد دارید درباره آن اطلاعات بیشتری کسب کنید، بهتر است در این مقاله همراه ما باشید.

 

درباره دستگاه روتاری یا چرخشی

دستگاه روتاری یا چرخشی یکی از اصلی ترین دستگاه هایی است که در فرآیند حفاری بکار گرفته می شود. این دستگاه به دلیل سادگی در استفاده از محبوبیت زیادی برخوردار است. در حقیقت کاربرد گسترده این دستگاه باعث شده است تا روش حفاری روتاری یکی از رایج ترین روش های حفاری در صنعت شناخته شود و همچنین در عملیات های حفر معدن نیز مورد استفاده قرار بگیرد. این نوع حفاری همچنین دارای نام های مختلفی مانند حفاری چرخشی و حفاری دورانی است که همه این نوع از حفاری ها به یک شکل انجام می پذیرند. دستگاه روتاری نیز با کیفیت های گوناگون در انواع مختلف قدرت های موتور قابل استفاده است. روش کار این نوع دستگاه، سوراخ کردن زمین به صورت چرخشی است که می تواند تا عمق بسیار زیادی به حفر زمین بپردازد.

 

معرفی دستگاه روتاری یا چرخشی

 

انواع روش های حفاری روتاری

به طور کلی فرآیند حفاری به کمک دستگاه روتاری روش های مختلفی دارد که هر یک از آن ها بر اساس شرایط مختلف مورد استفاده قرار می گیرند:

  • روش حفاری روتاری با چرخش هوا

یکی از کاربردی ترین روش های حفاری روتاری، روش چرخش هوا است. در حقیقت در این روش هوا به عنوان محیطی برای خنک سازی مته بکار گرفته می شود. دلیل اصلی نام گذاری این نوع حفاری نیز همین است. علاوه بر این در این روش برش های مته از طریق هوا به سطح آورده می شوند و به طور کلی این روش در شرایط خاصی مورد استفاده قرار می گیرد.

  • روش حفاری روتاری با گردش معکوس

یکی دیگر از انواع روش های حفاری روتاری، گردش معکوس است. که در آن انرژی چرخشی و ضربه ای مورد توجه قرار می گیرد. می توان گفت در این روش حفاری نمونه های نهایی دست نخورده تر باقی می مانند و این ویژگی طرفداران این روش را تا حد زیادی افزایش داده است.

  • روش حفاری روتاری با چرخش گل

در کنار روش های بالا، چرخش گل نیز در فضا هایی با خاک رسوبی نرم نیز کاربرد زیادی دارد و می توان از این روش در مناطقی که خاک آن توسط آب های زیر زمینی اشباع شده است، استفاده کرد.

 

همچنین بخوانید: لوله بازکنی

 

کاربرد دستگاه حفاری روتاری

همانطور که گفته شد دستگاه روتاری که از آن برای  حفاری چرخشی و دورانی استفاده می شود، دارای کاربرد های گسترده ای است. در حقیقت کاربرد های گسترده آن باعث می شود تا انواع مختلف این دستگاه در قدرت های گوناگون مورد استفاده قرار بگیرند و در شرایط مختلف بکار گرفته شوند. به طور کلی می توان گفت این دستگاه می تواند سرعت حفاری را تا حد زیادی افزایش بدهد. این ویژگی محبوبیت آن را دوچندان می سازد.

روند استفاده از این وسیله، مسیر پیچیده ای ندارد. یعنی پس از حرکت مته ی دستگاه، سنگ ها خرد می شوند و با خارج کردن این سنگ های خرد شده، حفر چاه انجام می شود. بسیاری از افراد متخصص در این زمینه معتقدند که این نوع دستگاه عموما برای حفاری های اکتشافی مورد استفاده قرار می گیرند و علت اصلی این مسئله نیز افزایش سرعت این پروسه می باشد.

 

معرفی دستگاه روتاری یا چرخشی

 

جمع بندی

بر اساس آنچه گفته شد، در پروسه حفاری از دستگاه ها و وسیله های گوناگونی استفاده می شود که دستگاه روتاری یکی از کاربردی ترین آن ها می باشد. این دستگاه به شما کمک می کند تا به روش ساده ای فرآیند حفاری را به اتمام برسانید. مجموعه تخلیه چاه تلاش می کند تا با ارائه اطلاعات کافی و لازم در این زمینه، شما را در انتخاب بهترین ها همراهی کند.


ثبت دیدگاه شما

guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments


تاریخ ارسال : ۰۸ اسفند ۱۴۰۲
درباره ما

مشکلات فنی و خدماتی خود را به ما بسپارید. خدمات لوله باز کنی , تخلیه چاه , حفر چاه فاضلاب , حفر چاه ارت , حفر شمع ساختمان ,کفتراشی چاه فاضلاب , تخلیه منهول , تخلیه سپتیک , لایروبی , بازسازی چاه فاضلاب , تبدیل چاه کهنه فاضلاب به چاه نو(تازه) , تخلیه فاضلاب تصفیه خانه , کول گذاری , لوله کشی فاضلاب و اتصال به اگو ( فاضلاب شهری ) زهکشی گود برداری شده مجموعه ما بعنوان همراه همیشگی شما آماده ارائه هرگونه مشاوره رایگان بصورت تلفنی و حضوری در زمینه تخلیه چاه ، لوله بازکنی ، حفر و تعمیر چاه ، لایروبی چاه ، رفع نم و رطوبت ، تعویض کاسه توالت فرنگی و ایرانی و تعویض کف سرویس بهداشتی و همچنین عقد قرارداد با مشتریان از جمله صاحبان کارخانجات ، سازمان ها ، برج ها و ساختمان های آپارتمانی و ویلایی جهت برطرف کردن مشکل در کلیه مناطق تهران وکرج و حومه می باشد .

راه های ارتباطی

telegram
telegram