آخرین مقالات

نشانه ترکیدگی لوله چیست؟

نشانه ترکیدگی لوله چیست؟ نشانه‌های ترکیدگی لوله‌ها یک موضوع خاص در زمینه‌ی نگهداری و بهره‌برداری از سیستم‌های لوله‌کشی هستند. ترکیدگی‌ لوله عوارض جدی برای عملکرد و ایمنی سیستم‌های لوله‌کشی ایجاد می‌کنند، چون منجر به افت فشار، هدر رفت مواد، آسیب به محیط زیست، و حتی حوادث ناگوار مانند نشت آب یا فاضلاب می‌شوند. شناسایی و رفع زودهنگام ترکیدگی لوله از اهمیت بالایی برخوردار بوده و از بروز مشکلات بزرگتر و هزینه‌برتر جلوگیری می‌کند. در ادامه مقاله نشانه‌های بارز ترکیدگی لوله ب را به طور کامل توضیح می‌دهیم.

 

نشانه ترکیدگی لوله

 

بررسی نشانه ترکیدگی لوله

نشانه‌های ترکیدگی لوله شامل موارد زیر می باشد:

۱. لق شدن موزاییک و سرامیک‌ها در حیاط یا کف آشپزخانه

لق شدن موزاییک و سرامیک‌ها در برخی از موارد نشانه‌ای از ترکیدگی یا نشتی لوله‌های زیر سطحی است. ورود آب به زیرساخت‌های ساختمان، مانند کف و دیوارها، علائمی نظیر جدا شدن موزاییک و سرامیک‌ها حالا به دنبال دارد. نفوذ آب از لوله‌های ترکیده یا نشت کننده، باعث تخریب ماده چسبنده زیر سرامیک و موزاییک شده و نهایتاً باعث جدا شدن یا لق شدن آنها می‌شود. این نشانه معمولاً در نقاط مختلفی از ساختمان، به‌ویژه در نزدیکی سیستم‌های لوله‌کشی، مشاهده می‌شود.

۲. شوره زدن دیوار و سقف ساختمان یا سفیدک زدن آن

اگر در قسمتی از دیوارها و سقف ساختمان شانه‌هایی از شوره زدن و سفیدک زدن را مشاهده کردید مطمئن باشید که در همان قسمت آب لوله کشی یا آب فاضلاب نشتی دارد. البته دلیل دیگر نیز می‌تواند به خاطر نشریه آب گرمایشی نیز باشد. ورود آب به ساختمان از طریق ترکیدگی لوله‌ها یک محیط مرطوب را ایجاد می‌کند. رطوبت و نفوذ آب باعث رشد قارچ‌ها و سفیدک در نقاط مختلف از دیوارها و سقف‌ها می‌شود. با مشاهده کردن سفیدک و شوره بلافاصله ترکیدگی لوله را با کمک تکنسین لوله بازکنی تعمیر کرده و محل مرطوب را بازسازی کنید. زیرا یک مکان مناسب برای تکثیر میکروب‌ها و کپک‌های خطرزا بوده و باعث آسم و تنگی نفس می‌شود.

۳. زنگ زدن لوله‌های فلزی

اگر لوله‌های آب و فاضلاب ساختمان شما فلزی بوده، یکی از نشانه‌های بارز نشی آب  ترکیدگی لوله مشاهده زنگ زدگی در اطراف لوله‌ها است. زمانی که آب از لوله‌های فلزی نشت می‌کند، رطوبت و آب به نقاط اطراف لوله‌ها نفوذ کرده و باعث اکسیداسیون آن می‌شود. اکسید شدن فلزی یا به اصطلاح زنگ زدن فلزی با تغییر رنگ در اطراف آن قابل مشاهده است. البته گاهی اول صبح با باز کردن آب متوجه آب زنگ زده خواهید شد. آب زنگ زده نیز طرات جدی به دنبال دارد و باعث مسمومیت می‌شود.

۴. رطوبت در دیوارها

رطوبت در دیوارها، نشانه‌ای از ترکیدگی لوله‌های آب است. این مسئله معمولاً در نقاطی از دیوار دیده می‌شود که نزدیک به سیستم‌های لوله‌کشی ساختمان هستند. برای درک بهتر موضوع می‌توانید یک کلید فلزی را در گچ دیوار فرو کرده و سپس آن را خارج کنید اگر پرزهای گچ بر روی کلید فلزی باقی بماند، نشان دهنده رطوبت دیوار است.  رطوبت دیوار مشکلاتی همچون پوسیدگی ساختمانی و حتی رشد قارچ و پوسیدگی مواد ساختمانی را به همراه دارد. در اکثر مواقع دیوارهای مرطوب پس از گذشت مدت زمانی رنگ زرد متمایل به نارنجی به خود می‌گیرند.

 

نشانه ترکیدگی لوله

 

۵. باد کردن یا پوسته شدن گچ دیوار

پوسته شدن یا باد شدن گچ دیوار نیز نشانه‌ای از ترکیدگی لوله‌های آب یا پر شدن چاه فاضلاب است.  وقتی رطوبت به داخل متریال‌های دیوار نفوذ می‌کند باعث باد شدن گچ و پوسته شدن لایه بیرونی آن می‌شود. در صورت ترکیدگی لوله‌ها می‌توانید آنها را تعمیر کرده و قسمت خراب شده دیوار را بازسازی کنید. ولی برای گرفتگی فاضلاب بهتر است تخلیه چاه و لایروبی فاضلاب را اولویت خود قرار دهید.

۶. حرکت کنتور آب زمان بسته بودن شیرها

وقتی که لوله‌های آب داخل دیوار یا زیر کف ساختمان ترکیده یا نشت کرده باشند، می‌توان این مشکل را با نشانه‌هایی مانند حرکت کنتور آب در زمانی تشخیص داد که تمام شیرها بسته هستند. حرکت غیر معمول یا پیوسته کنتور آب یعنی آب از لوله‌های نشت کننده نفوذ داشته و سنسور کنتور آب آن را نشان می‌دهد. وقتی آب به صورت قطره قطره از یک لوله ترکیده نشر می‌کند همانند این است که شما شیر آب را باز گذاشته‌اید. بنابراین عقربه‌های کنتور آب حرکت کرده و نشانگر مشکلی در سیستم لوله کشی است.

۷. تغییر مبلغ قبض آب در مقایسه با گذشته

یکی از نشانه‌های مشخص ترکیدگی لوله‌های آب تفاوت قابل توجه در مبلغ قبض آب با گذشته باشد. البته تغییرات در مصرف آب به عوامل مختلفی مانند آغاز فصل گرما، تغییر در رفتار کاربری و … رخ می‌دهد، اما افزایش ناگهانی در مصرف آب و در نتیجه افزایش محسوس در قیمت قبض آب، یکی از علائم ترکیدگی لوله‌های آب است. این تفاوت به دلیل هدر رفت آب از نقاط ترکیده یا نشت کننده در سیستم لوله‌کشی بوده و در نتیجه قبض آب نیز افزایش می‌یابد.

 

نشانه ترکیدگی لوله

 

اقدامات لازم برای ترکیدگی لوله چیست؟

همانطور که اشاره شد، ترکیدگی لوله‌های آب باعث هدررفت آب، خسارت به ساختمان و افزایش قابل توجه قبض آب می‌شود. برای رفع ترکیدگی لوله‌های آب، اقدامات زیر را می‌توانید انجام دهید:

  • بررسی و تشخیص مکان نشت: ابتدا مکان ترکیدگی یا نشت را پیدا کنید. اگر لوله‌ها داخل دیوار یا زیر کف ساختمان ترکیده باشند، حتما از یک متخصص‌ در این زمینه کمک بگیرید تا با استفاده از تکنولوژی و تجهیزات پیشرفته بدون کندن زمین بتواند محل ترکیدگی لوله را تشخیص دهد.
  • بستن کنتور آب: پس از شناسایی مکان نشت، باید کنتور آب مربوط به منطقه یا خط ترکیده را کامل ببندید تا جلوی جریان آب را گرفته و هدر رفت آب و کثیف کردن اطراف لوله جلوگیری کنید.
  • تعمیر یا تعویض لوله: اگر ترکیدگی یا نشت قابل تعمیر باشد (مانند یک سوراخ کوچک یا یک اتصال فاصله‌دار)، با لوازم تعمیراتی مربوطه، مشکل را رفع کنید. در برخی موارد، تعویض کامل قسمت ترکیده اجباری است.
  • خسارات فرعی: اگر ترکیدگی آب خسارت‌های جانبی به دیوار، کف‌ یا سایر بخش‌های ساختمان وارد کرده باشد، خسارات را بررسی و تعمیر کنید تا از توسعه مشکلات بیشتر جلوگیری شود.
  • تست دوباره سیستم: پس از تعمیرات، برای اطمینان از درستی تعمیرات و عدم وجود نشت دوباره، سیستم آبدهی را تست کنید تا مشکلی نداشته باشد.

 

همچنین بخوانید: تخلیه چاه

 

کلام آخر

اگر یکی از نشانه ترکیدگی لوله را در ساختمان و آپارتمان خود مشاهده کردید سریعاً با تیم متخصص و کارشناسان لوله بازکنی در ارتباط باشید تا آنها با بررسی کردن نشانه‌ها محل ترکیدگی لوله را مشخص کنند. توجه داشته باشید نشت آب و رطوبت به مدت زمان طولانی خسارت‌های جبران ناپذیری به ساختمان وارد می‌کند.


ثبت دیدگاه شما

Subscribe
اطلاع از
guest

0 نظرات
قدیمی ها
تازه ها بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments


تاریخ ارسال : ۱۶ خرداد ۱۴۰۳
درباره ما

مشکلات فنی و خدماتی خود را به ما بسپارید. خدمات لوله باز کنی , تخلیه چاه , حفر چاه فاضلاب , حفر چاه ارت , حفر شمع ساختمان ,کفتراشی چاه فاضلاب , تخلیه منهول , تخلیه سپتیک , لایروبی , بازسازی چاه فاضلاب , تبدیل چاه کهنه فاضلاب به چاه نو(تازه) , تخلیه فاضلاب تصفیه خانه , کول گذاری , لوله کشی فاضلاب و اتصال به اگو ( فاضلاب شهری ) زهکشی گود برداری شده مجموعه ما بعنوان همراه همیشگی شما آماده ارائه هرگونه مشاوره رایگان بصورت تلفنی و حضوری در زمینه تخلیه چاه ، لوله بازکنی ، حفر و تعمیر چاه ، لایروبی چاه ، رفع نم و رطوبت ، تعویض کاسه توالت فرنگی و ایرانی و تعویض کف سرویس بهداشتی و همچنین عقد قرارداد با مشتریان از جمله صاحبان کارخانجات ، سازمان ها ، برج ها و ساختمان های آپارتمانی و ویلایی جهت برطرف کردن مشکل در کلیه مناطق تهران وکرج و حومه می باشد .

راه های ارتباطی

telegram
telegram