آخرین مقالات

آشنایی با انواع لوله فاضلاب ساختمانی

در این مطلب به انواع لوله فاضلاب ساختمانی اشاره شده است با ما همراه باشید تا با آن ها آشنا شوید. شناخت انواع لوله های فاضلاب در ساختمان ها اهمیت بسیاری دارد. یک ساختمان را نمی توان تنها مختص به گچ و آجر و… دانست. بدون شک استفاده از لوله های فاضلاب نیز در ساختمان ها بسیار حائز اهمیت می باشد. دفع فاضلاب و انتقال آب از مکانی به مکان دیگر از مهم ترین و اصلی ترین وظایف لوله های فاضلاب هستند.

در ادامه به طور مفصل انواع لوله های فاضلاب را بررسی خواهیم کرد پس در ادامه با ما همراه باشید.

 

انواع لوله فاضلاب ساختمانی

 

همچنین بخوانید: تخلیه چاه

 

معرفی انواع لوله فاضلاب برای ساختمان ها

لوله‌ های فاضلاب ساختمانی معمولاً به انواع مختلف تقسیم می‌ شوند که شامل:

  • لوله و اتصالات فاضلاب پلیکا

یکی از کارآمد ترین لوله های فاضلابی, لوله پلیکا یا UPVC است که رنگی خاکستری دارد. این لوله برای اولین بار در سال 1980 ساخته شد. قبل از آن از لوله های فلزی یا گالوانیزه استفاده می کردند.

از جمله اتصالات لوله پلیکا می توانیم به زانویی, رابط ها, درپوش ها, بوشن ها, سه راه خم, کوپینگ و کوپینگ های کاهنده اشاره کنیم.

  • لوله های فاضلابی PVS

لوله های فاضلابی PVC یکی دیگر از انواع لوله های موجود در بازار هستند که استفاده از آنها مزایا و معایبی را به همراه خواهد داشت.

از جمله مزایای لوله های PVC می توانیم به , وزن پایین, دوام بالا, عبور آب با فشار بالا, قیمت مناسب, قابلیت انعطاف پذیری, مقاومت در برابر اسیدها و بازها, نصب آسان و حمل و نقل آسان اشاره کنیم.

از جمله معایب استفاده از این لوله ها نیز, احتمال ایجاد خرابی در زیر زمین, ایجاد خوردگی در اثر تماس مداوم با آب گرم و شکنندگی در اثر تابش پرتو ماورا بنفش است.

  • لوله های فاضلابی پلی اتیلن

لوله های پلی اتیلن بسیار ساده هستند که البته کیفیت بالایی نیز دارند, از این لوله ها سال ها است که در فاضلاب ساختمان ها استفاده می کنند. البته لازم به ذکر است که وجود لوله های پلیکا و PVC , استفاده از لوله های پلی اتیلن را کمتر کرده است.

اتصالاتی که به صورت حرارتی بین دو لوله پلی اتیلن ایجاد می شوند مقاومت زیادی برای عبور جریان آب پر فشار دارند.

پلی اتیلن دارای انواع لوله و اتصالاتی از جمله, پیچی, کمربندی, دنده ای, دست ساز, الکتروفیژون, جوشی پلی اتیلنی فاضلابی و پلی اتیلن فشار قوی به صورت جوش لب به لب است.

از مزایای استفاده از این نوع لوله فاضلاب می توانیم به مقاومت در برابر خوردگی, تعمیر و نگهداری آسان, اتصالات بدون نشت, نصب آسان, وزن کم و رسوب ناپذیری اشاره داشته باشیم.

  • لوله فاضلاب دوجداره کاروگیت

لوله های فاضلاب دوجداره کارگیت در سیستم های فاضلاب شهری بسیار مورد استفاده قرار می گیرند. این لوله ها به دلیل اینکه دو جداره هستند دارای استحکام و مقاومت بالایی نیز می باشند.

برای عبور آسان فاضلاب, سطح داخلی آن را به صورت صاف و صیقلی ساخته اند. سطح خارجی این لوله ها نیز به صورت موج دار ساخته می شود تا در برابر فشار آب مقاومت بالایی داشته باشد. جنس این لوله ها پلی اتیلن است ولی در نوع طراحی با هم فرق می کنند.

  • لوله فاضلاب چدنی

از لوله های فاضلاب چدنی برای انتقال آب در جاهایی که فشار آب کم است استفاده می کنند. لوله‌ های فاضلاب چدنی به دلیل مقاومت بالا در برابر فشار و ضربه، مقاومت در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی، و همچنین دوام و عمر طولانی‌تر خود، برای انتقال فاضلاب و آب در مناطقی که فشار آب کم است مورد استفاده قرار می‌گیرند.

  • لوله و اتصالات فاضلاب پوشفیت

یکی از جدید ترین مدل های لوله های فاضلاب, لوله و اتصالات فاضلاب پوشیفت است که در لوله کشی قسمت های مختلف ساختمان ها استفاده می شود و به دلیل اینکه مزایای زیادی دارد, ساختمان سازان بسیار از آن استفاده می کنند.

از مزایای این نوع از لوله فاضلاب می توانیم به نصب آسان, کاهش خطر نشت, تنوع در سایز, عدم استفاده از چسب جهت اتصال, مقاومت بالا در برابر شکسته شدن و تغییر فرم, بی صدا بودن, عمر بالا, قابلیت انعطاف بندها در نشست های احتمالی ساختمان و قابلیت مانور و طراحی مسیرهای لوله کشی اشاره کنیم.

لوله های فاضلاب پوشیفت دارای یک سری ویژگی ها و خاصیت ها هستند که به شرح زیر می باشد:

  • استفاده در کنار سایر لوله ها
  • مقاومت در برابر ضربه
  • تنوع در سایز و اندازه
  • نصب و اجرای آسان
  • مقاومت بالا در برابر مواد اسیدی و شیمیاییی
  • عدم نیاز به خشک بودن لوله در زمان نصب

 

انواع لوله فاضلاب ساختمانی

 

معایب استفاده از لوله های فاضلاب پوشیفت

لوله های فاضلاب پوشیفت با اینکه نسل جدیدی از لوله ها هستند و مزایای زیادی هم دارند, دارای یک سری معایب و اشکالات نیز هستند. مثلا یکی از عیب های این لوله ها این است که اگر بخواهیم به صورت اصولی آن را پیاده سازی کنیم باید در تمام اتصالات از بست استفاده نماییم که این کار هم باعث زیاد شدن هزینه ها می شود و هم زمان زیادی را از ما می گیرد.

عیب دیگر استفاده از این نوع لوله ها این است که سیستم لوله کشی فاضلاب پوشیفت, طریقه آب بندی این اتصالات است که از طریق واشر لاستیکی آب بندی می شود که ممکن است در آینده در اثر تماس با هوا و اسید دچار پوسیدگی شود و سیستم را از آب بندی خارج کند.

 

بخوانید: حفر چاه

 

شناخت انواع لوله و اتصالات فاضلاب چه کمکی به ما می کند؟

همانطور که گفتیم یک ساختمان علاوه بر آجر و گچ و…. به یک سیستم لوله فاضلاب مناسب نیاز دارد. شناخت انواع لوله و اتصالات و بررسی کاربردها و ویژگی های آنها در هنگام خرید بسیار اهمیت دارد. چرا که خرید لوله های فاضلاب مناسب می تواند از نشتی لوله ها, فرار آب و حتی آلودگی محیط زیست و…. جلوگیری کند.

همچنین خرید لوله های فاضلاب مناسب, به شما کمک می کند تا بتوانید در وقت و هزینه خود صرفه جویی کنید.

 

انواع لوله فاضلاب ساختمانی

 

جمع بندی

در این مطلب انواع لوله فاضلاب ساختمانی را بررسی کردیم. اگر شما قصد لوله کشی ساختمان خود را دارید بهتر است قبل از انجام این کار حتما برای خرید بهتر و به صرفه تر لوله و اتصالات فاضلاب این مقاله را تا انتها مطالعه کنید. ما در این مقاله به بررسی کامل انواع لوله و اتصالات فاضلاب ساختمان ها پرداختیم و مزایا و معایب استفاده ازهر کدام را ذکر نمودیم. همچنین شما می توانید در صورت وجود هر گونه مشکل با ما تماس بگیرید. ما می توانیم انواع خدمات از جمله , لوله بازکنی , تخلیه چاه و….. را به شما عزیزان ارائه دهیم.


ثبت دیدگاه شما

guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments


تاریخ ارسال : ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
درباره ما

مشکلات فنی و خدماتی خود را به ما بسپارید. خدمات لوله باز کنی , تخلیه چاه , حفر چاه فاضلاب , حفر چاه ارت , حفر شمع ساختمان ,کفتراشی چاه فاضلاب , تخلیه منهول , تخلیه سپتیک , لایروبی , بازسازی چاه فاضلاب , تبدیل چاه کهنه فاضلاب به چاه نو(تازه) , تخلیه فاضلاب تصفیه خانه , کول گذاری , لوله کشی فاضلاب و اتصال به اگو ( فاضلاب شهری ) زهکشی گود برداری شده مجموعه ما بعنوان همراه همیشگی شما آماده ارائه هرگونه مشاوره رایگان بصورت تلفنی و حضوری در زمینه تخلیه چاه ، لوله بازکنی ، حفر و تعمیر چاه ، لایروبی چاه ، رفع نم و رطوبت ، تعویض کاسه توالت فرنگی و ایرانی و تعویض کف سرویس بهداشتی و همچنین عقد قرارداد با مشتریان از جمله صاحبان کارخانجات ، سازمان ها ، برج ها و ساختمان های آپارتمانی و ویلایی جهت برطرف کردن مشکل در کلیه مناطق تهران وکرج و حومه می باشد .

راه های ارتباطی

telegram
telegram