آخرین مقالات

نشانه های پر شدن چاه فاضلاب چیست؟

نشانه های پر شدن چاه فاضلاب چیست؟ پر شدن چاه فاضلاب یکی از مشکلاتی است که می تواند در هر زمانی برای منزل یا دفتر کاری شما به وجود بیاید. پر شدن چاه فاضلاب به عوامل متعددی بستگی دارد. تمامی این عوامل در کنار هم باعث می شوند که چاه پر شده و نیاز به تخلیه چاه داشته باشید. برخی از این عوامل باید در هنگام حفر چاه بررسی شوند و تعدادی نیز باید هنگام استفاده از آن رعایت شوند.

حالا ما با این سوال مواجه می شویم که از کجا باید بفهمیم چاه فاضلاب پر شده است؟ برای پاسخ به این سوال توصیه می کنیم تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

 

نشانه های پر شدن چاه فاضلاب

 

بررسی علائم پر شدن چاه فاضلاب

برای بررسی علائم پر شدن چاه فاضلاب، می‌ توانید به موارد زیر توجه کنید:

  • بوی نامطبوع فاضلاب

به طور کلی وجود ضایعات, باقی مانده های غذا و….. بوی بدی را تولید می کنند. اگر چاه خالی باشد این بو کمتر است و در خارج از لوله های فاضلاب مشخص نمی شود. ولی اگر چاه فاضلاب پر باشد این بوی نامطبوع بیشتر تولید می شود و به راحتی استشمام قابل استشمام است.

  • نم زمین و دیوارهای اطراف چاه

وقتی که چاه فاضلاب پر می شود, فاضلاب بالا می آید و رطوبت زیادی را به بالای چاه می رساند. این حجم زیاد رطوبت توسط خاک جذب نمی شود و دیواره های اطراف چاه را نیز نمناک می کند.

  • شنیدن صدای قل قل آب

یکی از مهم ترین نشانه هایی که می توانید به صورت قطعی پر شدن چاه فاضلاب را بفهمید گوش کردن به صدای آب است. اگر چاه فاضلاب پر باشد با جاری شدن آب به درون چاه صدای آب مانند ریختن آن از ارتفاع به راحتی شنیده می شود. ولی اگر چاه پر نباشد صدای جاری شدن آب بسیار کم است و حتی ممکن است شنیده نشود.

  • بالا زدن فاضلاب از لوله ها

وقتی چاه فاضلاب پر شود ممکن است آب را از چاه آشپزخانه, حمام و…. بالا بدهد. البته بالا آمدن آب می تواند دلایل دیگری از جمله گرفتگی لوله ها را نیز داشته باشد. برای تشخیص این موضوع بهتر است از یک کارشناس لوله باز کنی با تجربه کمک بگیرید.

  • هجوم تعداد زیادی از حشرات موذی

همانطور که گفتیم یکی از نشانه های پر شدن چاه فاضلاب ایجاد بوی بسیار بد و نامطبوع است. این بو ناشی از تجزیه و تحلیل مواد آلوده در فاضلاب و وجود باکتری‌های تخریب‌کننده است که منجر به تولید گازهای بویایی نامطبوع می‌شوند. در نهایت این بوی نامطبوع باعث تجمع تعداد زیادی از حشرات موذی مانند سوسک می شود.

  • نشست خاک و زمین اطراف چاه

یکی از مهم ترین خطرات پر شدن چاه فاضلاب, نشست زمین است. همانطور که گفتیم وقتی چاه فاضلاب پر می شود رطوبت زیادی را بالا می دهد که دیواره چاه را نمناک می کند. اگر به این موضوع توجه نشود در نهایت باعث نشست زمین می شود.

  • تجمع آب در حیاط

یکی دیگر از نشانه های پر شدن چاه فاضلاب, جمع شدن آب در حیاط است. تجمع این آب بوی نامطبوعی را ایجاد می کند که ممکن است قبل از سطوح آب متوجه این بو شوید.

دلایل پر شدن چاه فاضلاب

چاه فاضلاب به دلایل مختلفی می تواند پر شود. از جمله  این دلایل می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • وجود نشت در لوله ها: وجود نشتی در لوله های فاضلاب باعث می شود که فاضلاب به جای اینکه وارد چاه شود به بیرون نشت کند. این امر باعث پر شدن چاه فاضلاب می شود.
  • وجود مواد جامد در فاضلاب: ریختن برخی مواد جامد مانند چربی, مو, دستمال کاغذی و….. باعث گرفتگی لوله ها و پر شدن چاه فاضلاب می شود.
  • حجم فاضلاب: چاه فاضلاب باید برای حجم فاضلاب ساختمان مناسب باشد وگرنه می تواند به سرعت پر شود.
  • افتادگی کف چاه: نشست زمین در گذر زمان می تواند باعث افتادگی کف چاه شود. این امر باعث می شود که چاه فاضلاب به سرعت پر شود.

 

نشانه های پر شدن چاه فاضلاب

 

پس از پر شدن چاه فاضلاب باید چه کاری انجام بدهیم؟

بعد از اینکه نشانه های پر شدن چاه فاضلاب را مشاهده کردید و از پر شدن آن مطمئن شدید باید حتما برای تخلیه چاه  از یک تیم فنی خوب کمک بگیرید. این متخصصان با دستگاه های مخصوصی که دارند می توانند محل دقیق چاه را پیدا کرده و عملیات تخلیه چاه را انجام دهند. بعد از تخلیه چاه باید لایروبی انجام شود و حتی ممکن است نیاز به ترمیم هایی داشته باشد.

خطرات خالی نکردن چاه فاضلاب

زمانی که چاه فاضلاب پر می شود, تمامی روزنه های آن بسته شده و خاک نمی تواند آب را درون خود جذب کند. به این ترتیب آب از دهانه چاه به اطراف پی ساختمان نفوذ می کند. زمانی که اقدام به تخلیه چاه نکنید این روند ادامه پیدا کرده و در نهایت باعث فرورفتگی موزاییک یا نشست زمین خواهد شد.

آب خارج شده از دهانه فاضلاب به ستون های ساختمان می رسد و بسیار خطرناک است. بنابراین توصیه می کنیم هنگام مشاهده علائم پر شدن چاه, حتما با یک کارشناس با تجربه مشورت کنید.

راه هایی برای دیر پر شدن چاه فاضلاب

پر شدن چاه فاضلاب زمان دقیقی ندارد و شما می توانید با رعایت برخی از کارها زمان پر شدن چاه فاضلاب را به تعویق بیاندازید. مثلا در هنگام شست و شوی ظرف ها روغن و پسماند غذاها را در داخل سینک آشپزخانه نریزید, چرا که مهم ترین عامل مسدود شدن روزنه های چاه ریختن همین چربی ها و روغن می باشد.

در هنگام حمام نباید موهای زائد را به داخل چاه بریزید. همچنین برای رفع مسدود شدن روزنه های چاه بهتر است هر از چند گاهی از اسیدها و مواد ضدعفونی کننده برای شست و شوی چاه استفاده کنید. برای جلوگیری از پر شدن چاه فاضلاب بهتر است هر ماه آن را بررسی کنید و آب داغ بریزید.

 

نشانه های پر شدن چاه فاضلاب

 

همچنین بخوانید: حفر چاه

 

نتیجه گیری

در این مطلب به سوال نشانه های پر شدن چاه فاضلاب چیست؟ پاسخ داده شد. پر شدن چاه فاضلاب یکی از مشکلات رایج بین مردم است. در این مقاله به ذکر تمامی نشانه های پر شدن چاه فاضلاب پرداختیم, شما با مطالعه این مقاله می توانید پر بودن یا نبودن چاه فاضلاب را تشخیص دهید. همچنین برای جلوگیری از زود پر شدن چاه فاضلاب راه هایی وجود دارد که به طور کامل آنها را بررسی کرده ایم.


ثبت دیدگاه شما

guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments


تاریخ ارسال : ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
درباره ما

مشکلات فنی و خدماتی خود را به ما بسپارید. خدمات لوله باز کنی , تخلیه چاه , حفر چاه فاضلاب , حفر چاه ارت , حفر شمع ساختمان ,کفتراشی چاه فاضلاب , تخلیه منهول , تخلیه سپتیک , لایروبی , بازسازی چاه فاضلاب , تبدیل چاه کهنه فاضلاب به چاه نو(تازه) , تخلیه فاضلاب تصفیه خانه , کول گذاری , لوله کشی فاضلاب و اتصال به اگو ( فاضلاب شهری ) زهکشی گود برداری شده مجموعه ما بعنوان همراه همیشگی شما آماده ارائه هرگونه مشاوره رایگان بصورت تلفنی و حضوری در زمینه تخلیه چاه ، لوله بازکنی ، حفر و تعمیر چاه ، لایروبی چاه ، رفع نم و رطوبت ، تعویض کاسه توالت فرنگی و ایرانی و تعویض کف سرویس بهداشتی و همچنین عقد قرارداد با مشتریان از جمله صاحبان کارخانجات ، سازمان ها ، برج ها و ساختمان های آپارتمانی و ویلایی جهت برطرف کردن مشکل در کلیه مناطق تهران وکرج و حومه می باشد .

راه های ارتباطی

telegram
telegram