آخرین مقالات

چاه فاضلاب و اجزای چاه های فاضلاب

چاه فاضلاب و اجزای آن از با اهمیت ترین مسائلی هستند که پیش از حفر چاه باید به آن ها توجه نمود. اجزای تشکیل دهنده چاه های فاضلاب، با توجه به نوع و محل حفر آن ها با هم تفاوت هایی دارند. برای مثال اجزای چاه فاضلاب سپتیک و چاه فاضلاب های جذبی کملا با هم متفاوت هستند. در ادامه ی مقاله اطلاعاتی را درباره هر یک از اجزای چاه فاضلاب و همچنین نکات مهمی در مرحله ایجاد هر کدام، با شما به اشتراک می گذاریم.

چاه فاضلاب و اجزای آن -وبسایت تخلیه چاه

اجزای مختلف چاه فاضلاب

در میان انواع چاه، چاه جذبی قدیمی ترین و رایج ترین آن ها به شمار می رود. این چاه، یک انتخاب مناسب برای مکان هایی است که امکان اتصال به فاضلاب شهری و یا مرکزی را نداشته باشند. بنابراین در این مواقع بر اساس میزان آب مصرفی و تعداد ساکنین ساختمان، حجم انباره یا مخزن اصلی چاه مشخص شده و حفر چاه آغاز می گردد.

اصلی ترین اجزای چاه فاضلاب جذبی:

دهانه ی چاه:

دهانه چاه، قسمت ورودی و بالاترین بخش از چاه بوده که در بیشتر مواقع اندازه آن بین 80 تا 100 سانتی متر در نظر گرفته می شود. انتخاب محل مناسب برای دهانه چاه فاضلاب جذبی، اولین و مهم ترین کار در حفر چاه است. در صورت امکان، مناسب ترین محل برای قرارگیری دهانه چاه، زیر پله ها و نقاط کم رفت و آمد می باشد.

طوقه چاه:

در میان چاه فاضلاب و اجزای آن، طوقه یکی از اصلی ترین اجزا به حساب می آید. ساخت طوقه از یک تا دو متر پایین تر از سطح زمین انجام می گیرد. جهت ساخت آن با توجه به اندازه چاه یک تا دو متر به سمت پایین آمده و به سمت بالا با آجر، چیزی مشابه با مخروط ایجاد می شود. طوقه چینی به منظور افزایش استقامت دیواره های چاه و جلوگیری از خطر ریزش آن، صورت می گیرد. نکته مهمی که در طوقه چینی باید در نظر گرفت، استفاده از ماسه و آهک است. استفاده از این مصالح باعث بالا رفتن مقاومت سازه می شود.

اصلی ترین اجزای چاه فاضلاب جذبی:-وبسایت تخلیه چاه

گلدونی چاه:

یکی دیگر از اجزای مهم چاه فاضلاب گلدان آن است که جهت جلوگیری از ریزش آب به دیواره ها در قسمت بالایی چاه نصب می شود. گلدان مخروطی شکل است که سطح آن در دهانه چاه و راس آن داخل چاه قرار می گیرد. استفاده از گلدان در دهانه چاه موجب کاهش خطر ریزش دیواره ها و افزایش طول عمر چاه می شود.

میله یا تونل چاه:

در رابطه با چاه فاضلاب و اجزای آن می توان میله یا تونل را یکی دیگر از اجزا دانست. این جز از چاه، شبیه به استوانه ای است که عمود بر زمین باشد. میله در همه ی مواقع باید کاملا عمود باشد و وجود انحنا در آن غیر استاندارد است و می تواند باعث ریزش چاه شود. میزان ارتفاع میله با نوع خاک آن منطقه ارتباط مستقیمی دارد.

انباره چاه:

مهم ترین جز چاه فاضلاب جذبی انباره است که در نقش مخزن عمل می کند. بعد از حفر میله تا ارتفاع مورد نظر، عملیات حفر به صورت افقی ادامه می یابد. متراژ انباره با در نظر گرفتن تعداد ساکنین ساختمان و فاکتور های دیگر محاسبه می شود.

کول چاه:

کول چاه، سازه ای سفالی یا بتنی شبیه به حلقه است که بر روی دیواره های چاه نصب می شود. این سازه در برخی موارد از ریزش چاه جلوگیری می کند.

دال بتنی چاه فاضلاب:

دال بتنی بر روی گلدان و دهانه چاه قرار می گیرد. از دال بتنی جهت جلوگیری از صدمه دیدن گلدان در اثر رفت و آمد زیاد استفاده می کنند.

اصلی ترین اجزای چاه فاضلاب جذبی:-وبسایت تخلیه چاه

رعایت نکاتی در خصوص حفظ ساختار چاه فاضلاب

-لازم است محل حفر چاه در مناطق کم رفت و آمد باشد، زیرا ساختار چاه فاضلاب طوری است که در تماس با هوا تجزیه می گردد.

-باید از ورود چربی ها و روغن ها به داخل چاه فاضلاب جلوگیری شود. دلیل این کار این هست که روغن و چربی از فاضلاب سبک تر هستند و روی آن باقی مانده و موجب پر شدن سریع چاه فاضلاب می شوند.

-در زمان حفر چاه فاضلاب باید به مصالح ساختمانی توجه شود. ورود گچ و سیمان به چاه و رسیدن آن به انبار، باعث گرفتگی و بسته شدن چشمه های آب این قسمت از چاه فاضلاب می شود.

 

 


ثبت دیدگاه شما

guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments


تاریخ ارسال : ۰۸ آذر ۱۴۰۰
درباره ما

مشکلات فنی و خدماتی خود را به ما بسپارید. خدمات لوله باز کنی , تخلیه چاه , حفر چاه فاضلاب , حفر چاه ارت , حفر شمع ساختمان ,کفتراشی چاه فاضلاب , تخلیه منهول , تخلیه سپتیک , لایروبی , بازسازی چاه فاضلاب , تبدیل چاه کهنه فاضلاب به چاه نو(تازه) , تخلیه فاضلاب تصفیه خانه , کول گذاری , لوله کشی فاضلاب و اتصال به اگو ( فاضلاب شهری ) زهکشی گود برداری شده مجموعه ما بعنوان همراه همیشگی شما آماده ارائه هرگونه مشاوره رایگان بصورت تلفنی و حضوری در زمینه تخلیه چاه ، لوله بازکنی ، حفر و تعمیر چاه ، لایروبی چاه ، رفع نم و رطوبت ، تعویض کاسه توالت فرنگی و ایرانی و تعویض کف سرویس بهداشتی و همچنین عقد قرارداد با مشتریان از جمله صاحبان کارخانجات ، سازمان ها ، برج ها و ساختمان های آپارتمانی و ویلایی جهت برطرف کردن مشکل در کلیه مناطق تهران وکرج و حومه می باشد .

راه های ارتباطی

telegram
telegram