آخرین مقالات

انواع فاضلاب و روش های دفع فاضلاب

براساس منبع پیدایش فاضلاب ، می‌توان گفت فاضلاب انواع مختلفی دارد که در این مطلب به بررسی انواع فاضلاب و روش‌های دفع فاضلاب می‌پردازیم. اگر می‌خواهید اطلاعت بیشتری در این باره کسب کنید در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

انواع فاضلاب

فاضلاب بر اساس منبع پیدایش در سه بخش دسته‌بندی می‌شود که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

فاضلاب خانگی

فاضلاب خانگی که معمولاً به چاه فاضلاب یا سپتیک یا سیستم فاضلاب شهری می ریزد و از انواع فاضلاب است که فاضلاب حاصل از دستگاه‌های بهداشتی نظیر روشویی، حمام و مواردی نظیر این هاست. ویژگی‌های مربوط به فاضلاب خانگی در همه بخش‌های شهر یکسان است و اما تنها براساس مصرف سرانه آب در افراد مختلف غلظت متفاوتی خواهد داشت.

انواع فاضلاب
انواع فاضلاب

البته زمانی که فاضلاب‌های دیگری مانند فاضلاب کارخانه‌ها و شهرک صنعتی وارد فاضلاب خانگی می‌شود دیگر این نوع فاضلاب خالص نخواهد بود و آن را فاضلاب ناخالص خانگی می‌نامند.
فاضلاب خانگی در ابتدا خاکستری رنگ است و اما بعداز مدتی به رنگ سیاه و تیره درمی‌آید.

فاضلاب صنعتی

بسته به فراوری کارخانه‌ها، خواص فاضلاب صنعتی باهم متفاوت خواهد بود. برخی از تفاوت‌های این نوع فاضلاب با فاضلاب خانگی را در ادامه بررسی می‌کنیم:

  1. خاصیت خورندگی این نوع فاضلاب‌ها بسیار بیشتر از فاضلاب خانگی است.
  2. ترکیبات شیمیایی و سمی بسیار زیادی در این نوع فاضلاب وجود دارد.
  3. خاصیت قلیایی و اسیدی در این نوع فاضلاب بسیار زیاد است..
  4. موجودات زنده بسیار کمی در این نوع از فاضلاب می‌توانند زنده بمانند.

البته بخشی از فاضلاب همه کارخانه‌ها نیز به هم شباهت دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به فاضلاب به دست آمده از سیستم خنک‌کننده کارخانه اشاره‌ کرد. البته میزان آلودگی این بخش نیز به میزان استفاده از آب برای سیستم‌های خنک کننده ساختمان می‌توان اشاره‌ کرد. این نوع از فاضلاب آلودگی بسیار کمتری نسبت به سایر فاضلاب‌های مشابه دارد.

فاضلاب صنعتی
فاضلاب صنعتی

فاضلاب‌های سطحی

 از انواع فاضلاب می‌توان به فاضلاب سطحی ناشی از ذوب یخ و یا بارندگی باران اشاره‌ کرد. این نوع از فاضلاب به دلیل روان شدن آب روی زمین و برخورد با زباله‌ها صورت می‌گیرد.درجه آلودگی این نوع از فاضلاب‌ها در ابتدای بارندگی بسیار زیاد است و اما به مرور زمان کم می‌شود.

بخش اعظم این نوع از فاضلاب‌ها را شن و ماسه تشکیل می‌دهد که در اثر روان شدن در سطح خیابان به آن می‌پیوندند.

انواع روش‌های دفع فاضلاب

چاه جذبی

از روش‌های دفع فاضلاب می‌توان به حفرچاه فاضلاب جذبی اشاره‌ کرد. منظور از حفر چاه این است که مکانی را برای ذخیره فاضلاب حفر کنیم تا بتوانیم بعدها برای ذخیره فاضلاب از آن استفاده‌ کنیم. حفر چاه باید به صورتی باشد که حشرات موذی نتوانند به آن ورود پیدا کنند.

چاه جذبی برای دفع فاضلاب انسانی
چاه جذبی برای دفع فاضلاب انسانی

توجه داشته باشید باید چاه فاضلاب را پایین‌تر از چاه آب حفر کنید زیرا ممکن است این فاضلاب سبب آلودگی آب موجود در چاه شود. این ارتفاع بهتر است بین 15 تا 30 سانتی‌متر در نظر گرفته شود.

البته باید برای در نظر گرفتن این مورد جنس چاه جذبی را نیز مد نظر داشته باشید. توجه کنید چاه‌هایی که خاک سستی دارند، باید با فاصله بیشتری از چاه آب حفر شود. دیواره و قسمت بالایی چاه نیز باید به شکل مناسبی طوقه چینی شود و البته قطر این قسمت باید از سایر قسمت‌های چاه کم تر باشد و از مصالح قوی‌تری برای ساخت آن استفاده شود.

شبکه جمع آوری فاضلاب

از روش‌های دفع فاضلاب می‌توان به استفاده از شبکه جمع آوری فاضلاب اشاره‌ کرد. در صورتی که در شهرها و روستاها شبکه جمع آوری فاضلاب حفرشده باشد، مردم می‌توانند با وصل کردن فاضلاب ساختمانی خود به این شبکه به راحتی به دفع فاضلاب کمک کنند. فاضلابی که در این شبکه جمع آوری می‌شود، به سرعت به تصفیه خانه انتقال می‌یابد و سپس بعد از انجام اعمال تصفیه می‌توانند در مکان‌های دیگری و برای مصارف دیگری مانند آبیاری مورد استفاده قرار گیرد.

شبکه جمع آوری فاضلاب
شبکه جمع آوری فاضلاب

سپتیک تانک

از جمله روش‌های دفع فاضلاب می‌توان به سپتیک تانک و یا انباره تعفن اشاره‌ کرد. از این روش می‌توان برای موقعیت‌هایی که امکان حفر چاه جذبی وجود ندارد و یا این که از شبکه جمع‌آوری فاضلاب استفاده نشده‌ است، استفاده کرد.

سپتیک تانک درواقع محفظه‌ای مخزن مانند است که فاضلاب به کمک لوله‌هایی به داخل آن ریخته می‌شود. با کمک سپتیک تانک می‌توان مواد جامد این فاضلاب را به خوبی از آن جدا کرد. پساب موجود در این نوع فاضلاب می‌تواند جذب زمین شود و اما میزان لجنی باقی مانده در این محفظه باید هرچند وقت یکبار تخلیه شود.

به صورت کلی می‌توان گفت طرز کار سپتیک تانک به صورتی است که فاضلاب از یک طرف وارد ان می‌شود و زمانی که در آن باقی می‌ماند، شروع به تجزیه شدن می‌کند. در نهایت این اعمال نیز پساب تولید خواهد شد. این پساب‌ها به آب‌های موجود در فاضلاب افزوده می‌شوند و در نهایت نیز از سپتیک خارج می‌شوند.

ترانشه نشت لجن فاضلاب

ترانشه نشت از انواع  روش‌های دفع فاضلاب است که سطح تماس بیش تری را در مقایسه با چاه جاذب برای فاضلاب ایجاد می‌کند. در این روش فاضلاب با لوله‌های با قطر بیست سانتی‌متر منتقل می‌شوند. فاضلاب در حین عبور از این لوله ها نشت می کند و وارد زمین می شود. عرض ترانشه ها نیز بین 30 تا 60 سانتی‌متر است. البته عمق ترانشه حدود یک متر است.

روش‌های دفع فاضلاب صنعتی

برای تصفیه فاضلاب صنعتی با توجه به نوع صنعت باید از روش‌های مختلفی در این زمینه استفاده‌ کرد. برای مثال ممکن است نیاز باشد از روش‌های پیشرفته‌ای که برای تصفیه آب از مواد فلزی استفاده کرد. درست است که روش‌های زیادی برای دفع فاضلاب صنعتی وجود دارد و اما استفاده از روش‌های پیشگیری که سبب شود، آلودگی محیط زیست کمتر شود می‌تواند بسیار کارساز تر شود. این مسئله نیز می‌تواند مشکلات ناشی از فاضلاب صنعتی را تا حد زیادی کم کند.

روش‌های دفع فاضلاب شهری

به صورت کلی از روش‌های دفع فاضلاب می‌توان به تخلیه فاضلاب در رودخانه‌ها و یا دریاها اشاره‌ کرد. البته می‌توان تنها با  حذف برخی از ترکیبات سمی از این آب در مصارف دیگری نظیر کشاورزی از آن استفاده کرد. حتی برخی از گیاهان می‌توانند نیز مواد غذایی موجود در فاضلاب استفاده کنند و به این ترتیب رشد بهینه و خوبی داشته باشند. البته در این نوع از فاضلاب ممکن است مقداری صابون و یا مواد نظیر این وجود داشته باشد، که این برای رشد گیاهان مضر خواهد بود.

روش‌های دفع فاضلاب شهری  به درون دریا
دفع فاضلاب شهری به درون دریا

در این مطلب به بررسی انواع فاضلاب و روش‌های دفع آن پرداختیم و شما با مطالعه این مطلب مسلما می‌توانید اطلاعات خوبی را در این زمینه به دست آورید. اگر اطلاعات بیشتری در این زمینه نیاز دارید، می‌توانید به سایر مقاله‌های این سایت نیز سری بزنید.


ثبت دیدگاه شما

guest

2 نظرات
قدیمی ها
تازه ها بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
سام
سام
1 year ago

حفر چاه جذبی را در خاک رس و زمین های حاوی خاک رس زیاد مناسب نیست؛ زیرا رس آب را به خوب جذب نمیکند و آب و فاضلاب درون چاه خیلی سریع انباشته می شوند و چاه به سرعت پر خواهد شد و نیاز به تخلیه چاه پیدا می کنید ،هچنین زمین هایی که دارای خاصیت باتلاقی بوده یا سطح آب زیر زمینی بالا باشد. زمینهای حاوی شن و ماسه و یا خرده سنگ برای حفر چاه جذبی مناسب هستند . و همچنین اتصال گسترده به سیستم اگو یا فاضلاب شهری باعث خشک شدن تدریجی ، در اعماق زمین و… Read more »

تخلیه چاه
Admin
1 year ago
پاسخ به  سام

توضیحات عالی بود ممنون از نظر شما



تاریخ ارسال : ۱۴ اسفند ۱۳۹۸
درباره ما

مشکلات فنی و خدماتی خود را به ما بسپارید. خدمات لوله باز کنی , تخلیه چاه , حفر چاه فاضلاب , حفر چاه ارت , حفر شمع ساختمان ,کفتراشی چاه فاضلاب , تخلیه منهول , تخلیه سپتیک , لایروبی , بازسازی چاه فاضلاب , تبدیل چاه کهنه فاضلاب به چاه نو(تازه) , تخلیه فاضلاب تصفیه خانه , کول گذاری , لوله کشی فاضلاب و اتصال به اگو ( فاضلاب شهری ) زهکشی گود برداری شده مجموعه ما بعنوان همراه همیشگی شما آماده ارائه هرگونه مشاوره رایگان بصورت تلفنی و حضوری در زمینه تخلیه چاه ، لوله بازکنی ، حفر و تعمیر چاه ، لایروبی چاه ، رفع نم و رطوبت ، تعویض کاسه توالت فرنگی و ایرانی و تعویض کف سرویس بهداشتی و همچنین عقد قرارداد با مشتریان از جمله صاحبان کارخانجات ، سازمان ها ، برج ها و ساختمان های آپارتمانی و ویلایی جهت برطرف کردن مشکل در کلیه مناطق تهران وکرج و حومه می باشد .

راه های ارتباطی

telegram
telegram