آخرین مقالات

چند نوع چاه مستراح و کاربری آنها

چند نوع چاه مستراح و کاربری آنها

انواع چاه مستراح و کاربری آنها همان طور که می دانید حفر چاه مستراح بایستی طبق شرایط خاصی انجام بگیرد تا علاوه بر تامین نیاز از ریزش آن نیز پیشگیری نمود. در این مقاله سعی خواهد شد تا در مورد چند نوع از چاه های مستراح و کاربری هر کدام مطالبی را با شما در میان بگذاریم پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

  1. مستراح معمولی مختص خانه های روستایی

برای احداث توالت در مناطق روستایی لازم است حداقل شرایط قابل قبول در نظر گرفته شود که در ادامه به این شرایط اولیه اشاره می کنیم:

  • دیوار و سقف : برای توالت لازم است سقف، دیوار و درب در نظر گرفته شود.
  • کف قابل شستشو : کف توالت لازم است قابلیت شستشو داشته و شیبی به سمت سره برای آن در نظر گرفت.
  • دیوار قابل شستشو : دیوارهای داخلی توالت لازم است طوری ساخته شود که قابل شستشو بودن آن تا ارتفاع 15 سانتیمتر تامین گردد.
  • جریان هوا : بهتر است با قرار دادن پنجره برای گردش هوا، به برقراری جریان طبیعی هوا در فضای داخلی مستراح کمک نمود.
  • قرار دادن سره : با قرار دادن سره می توان مدفوع را در چاه جاذب، مخزن آبی، سپتیک تانک و یا لوله جمع آوری فاضلاب روستا تخلیه نمود. این موضوع می تواند علاوه بر جلوگیری از آلودگی محیط، از بدنمایی و متعفن شدن فضا هم جلوگیری کند.
  • تامین آب موردنیاز : برای شستشو لازم است در فضای داخلی توالت و یا در اطراف آن فکری برای تامین آب موردنیاز بیاندیشید.
  1. مستراح کانالی و یا گوده ای و یا صحرایی

در صورتی که مدام در حال حرکت هستید و قصد اقامت در یک منطقه خاص را برای زمان طولانی ندارید، می توان از این نوع توالت برای رفع نیاز خود استفاده کرد. این نوع از چاه ها بیشتر برای عشایر کاربرد دارند و همچنین می توان در مواقعی که بلا و یا حادثه ای رخ داده باشد از این نوع چاه ها استفاده نمود.

نحوه حفر و استفاده از چاه مستراح گوده ای و یا صحرایی

برای حفر این چاه باید زمین را تا ارتفاع 1 تا 2 متری و به حالت شیار بکنید. خاکی را که از این چاه بیرون می آورید را در اطراف چاه تخلیه کنید و از مصالحی از قبیل گونی، چادر، حصیر، چوب و … به عنوان حفاظ اطراف آن استفاده می کنید.

لازم است پس از هر مرتبه استفاده از مستراح بر روی آن چند بیل خاک بریزید تا از جمع شدن حشرات جلوگیری گردد. در زمان ترک محل هم توجه کنید حتما این شیار را با خاک کاملا پر کنید.

  1. مستراح آبگیر (و یا مستراحی که به سپتیک تانک یا مخزت متصل است. )

ممکن است شما هم بدانید که سپتیک تانک به مخزن ته نشینی اطلاق می شود که غیرقابل نفوذ است و با استفاده از یک لوله کوتاه فاضلاب به داخل آن ریخته می شود. توجه کنید که استفاده از سپتیک تانک را نمی توان به عنوان روشی برای دفع فاضلاب محسوب نمود بلکه این روش تنها مواد جامد را از فاضلاب جدا و تجزیه می کند. پساب سپتیک تانک به یک چاه جاذب در زمین تخلیه می گردد و اما لجنی که در مخزن باقی می ماند را باید تخلیه نمود.

سپتیک تانک برای چه مکان هایی مناسب است؟

این روش را می توان از ساده ترین روش های تصفیه خانه های تک واحدی دانست که می تواند علاوه بر تصفیه فیزیکی، تصفیه بیولوژیکی فاضلاب را هم با کمک باکتری های بی هوازی انجام دهد. در مکان هایی که در طول شبانه روز تا سقف 400 مترمکعب فاضلاب تولید می گردد، سپتیک تانک می تواند کارآمد باشد.

کارکرد سپتیک تانک به چه صورتی انجام می گیرد؟

انباره سپتیک تانک به صورت سرپوشیده است که در بیشتر مواقع با استفاده از بتون ساخته می شود و معمولا در زیر خاک دفن می گردد. فاضلابی که وارد انباره می گردد، سرعت خود را از دست می دهد. بخشی از مواد معلق در فاضلاب به دلیل کاهش سرعت، ته نشین می گردد و این فاضلاب از قسمت دیگر انباره به بیرون منتقل می شود. بخشی از فاضلاب که در انباره ته نشین شده است به صورت لجن در کف انباره جمع می شود. این لجن می تواند به وسیله باکتری های بی هوازی هضم گشته و تولید گاز کند. در نتیجه این فعل و انفعالات تقریبا %80 از حجم لجن کاهش می یابد تا تخلیه آن در مدت 2 تا 4 سال ممکن گردد.


ثبت دیدگاه شما

guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments


تاریخ ارسال : ۰۲ تیر ۱۴۰۰
درباره ما

مشکلات فنی و خدماتی خود را به ما بسپارید. خدمات لوله باز کنی , تخلیه چاه , حفر چاه فاضلاب , حفر چاه ارت , حفر شمع ساختمان ,کفتراشی چاه فاضلاب , تخلیه منهول , تخلیه سپتیک , لایروبی , بازسازی چاه فاضلاب , تبدیل چاه کهنه فاضلاب به چاه نو(تازه) , تخلیه فاضلاب تصفیه خانه , کول گذاری , لوله کشی فاضلاب و اتصال به اگو ( فاضلاب شهری ) زهکشی گود برداری شده مجموعه ما بعنوان همراه همیشگی شما آماده ارائه هرگونه مشاوره رایگان بصورت تلفنی و حضوری در زمینه تخلیه چاه ، لوله بازکنی ، حفر و تعمیر چاه ، لایروبی چاه ، رفع نم و رطوبت ، تعویض کاسه توالت فرنگی و ایرانی و تعویض کف سرویس بهداشتی و همچنین عقد قرارداد با مشتریان از جمله صاحبان کارخانجات ، سازمان ها ، برج ها و ساختمان های آپارتمانی و ویلایی جهت برطرف کردن مشکل در کلیه مناطق تهران وکرج و حومه می باشد .

راه های ارتباطی

telegram
telegram