آخرین مقالات

چاه فاضلاب جذبی

چاه فاضلاب جذبی یکی از انواع چاه ها است که می توان آن را در مناطقی که از آب و هوای نیمه خشک و معتدل برخوردار است، حفر نمود. در این مجال سعی خواهیم نمود تا شما را با چاه فاضلاب جذبی آشنا کنیم.

وب سایت لوله بازکنی آنلاین

چاه فاضلاب جذبی

با وجود گسترش شبکه فاضلاب شهری هنوز هم در مناطقی دسترسی به این شبکه وجود ندارد. در این مواقع با توجه به شرایط خاک می توان از چاه سپتیک و یا چاه فاضلاب جذبی استفاده نمود. در مواقعی که خاک از قدرت جذب فاضلاب برخوردار باشد، می توان از چاه فاضلاب جذبی برای تخلیه فاضلاب استفاده نمود که البته باید فاصله چاه تا سفره های زیرزمینی هم مورد بررسی قرار بگیرد.

اجزای چاه فاضلاب جذبی

چاه فاضلاب جذبی دارای اجزای مختلفی است که لازم است با آنها آشنا شوید:

گلدان چاه

در چاه جذبی آب و فاضلابی که وارد چاه می شود به مرور می تواند با شستن دیواره و بدنه چاه موجب ریزش چاه گردد. استفاده از سازه ای به شکل گلدان می تواند آب و فاضلاب را به مرکز چاه هدایت کند و مانع از ریزش دیواره ها گردد. استفاده از گلدان چاه تاثیر زیادی در افزایش عمر آن خواهد داشت.

میله چاه

در حقیقت بدنه اصلی چاه جذبی میله چاه نامیده می شود. بدنه به حالت تونل و در ارتفاع 5 تا 10 متر و یا حتی کمی بیشتر از آن حفر می گردد. میله چاه در قسمت دهانه اندازه ای برابر با 80 تا 100 سانتیمتر دارد. علاوه بر مشخصات ذکر شده دیواره های میله را برای افزایش مقاومت با استفاده از ماسه، ملات و سنگ می سازند. در حفر اصولی چاه لازم است میله چاه کاملا عمودی حفر گردد.

انباره در چاه جذبی

انباره چاه در نحوه ذخیره سازی فاضلاب تاثیر زیادی دارد. انباره را می توان به عنوان مخزن و یا انبار در چاه محسوب نمود. حجم انباره هم در چاه های جذبی می تواند بر اساس عواملی از جمله تعداد ساکنین تعیین گردد. به منظور تامین ایمنی بیشتر لازم است برای چاه فاضلاب و فاضلاب باران چاه های جداگانه در نظر گرفت.

کول چاه جذبی

برای سازه های حلقوی کول را از جنس سفال و یا بتن می سازند تا دوام و استحکام دیواره ها بیشتر گردد.

چگونه می توان چاه جذبی حفر نمود؟

چاه جذبی در صورتی که اصولی حفر نگردد ممکن است ریزش آن خسارت های جانی و مالی در پی داشته باشد. بنابراین باید حفر آن را به افراد متخصص بسپارید ولی برای آگاهی شما، نحوه حفر آن را در ادامه ذکر می کنیم:

  1. انتخاب محل چاه : نخست لازم است محل چاه تعیین کرده و سپس دهانه چاه را به اندازه 80 تا 100 سانتیمتر تعیین و حفر کنید.
  2. حفر میله چاه : در این مرحله میله چاه را باید به حالت کاملا عمود تا عمق 5 تا 10 متری با توجه به نوع خاک حفر نمود. در صورتی که در حین حفر میله چاه به سنگ برخورد کنید یا باید با استفاده از دینامیت آن را بشکنید و یا محل چاه را تغییر دهید.
  3. حفر انباره چاه : در این مرحله با توجه به حجمی که برای چاه در نظر گرفته شده است، باید انباره چاه را حفر کنید. برای این منظور باید چاه را به سمت چپ و راست حفر کنید تا به این وسیله به فضای مناسب برای ذخیره فاضلاب دست یابید.
  4. گلدان چاه : در این مرحله لازم است به میزان یک الی دو متر اول میله را آجر بچینید تا سازه ای به شکل گلدان شکل بگیرد که در نهایت هم می توان دال بتنی بر روی گلدان قرار داد.

نکات مهم در حفر چاه فاضلاب جذبی

برای حفر چاه فاضلاب جذبی لازم است به نکاتی توجه شود که عبارتند از :

  • حتما چاه فاضلاب را از چاه جذبی باران به صورت مجزا حفر کنید.
  • چاه فاضلاب آشپزخانه لازم است با چاه فاضلاب سرویس بهداشتی جدا در نظر گرفته شود.
  • برای جلوگیری از آلودگی آب چاه لازم است چاه فاضلاب جذبی در حدود 30 متر با چاه عمیق و یا قنات فاصله داشته باشد.
  • چاه جذبی در مناطقی که خاک باتلاقی و یا رسی دارند گزینه مناسبی نخواهد بود.

ثبت دیدگاه شما

guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments


تاریخ ارسال : ۰۹ تیر ۱۴۰۰
درباره ما

مشکلات فنی و خدماتی خود را به ما بسپارید. خدمات لوله باز کنی , تخلیه چاه , حفر چاه فاضلاب , حفر چاه ارت , حفر شمع ساختمان ,کفتراشی چاه فاضلاب , تخلیه منهول , تخلیه سپتیک , لایروبی , بازسازی چاه فاضلاب , تبدیل چاه کهنه فاضلاب به چاه نو(تازه) , تخلیه فاضلاب تصفیه خانه , کول گذاری , لوله کشی فاضلاب و اتصال به اگو ( فاضلاب شهری ) زهکشی گود برداری شده مجموعه ما بعنوان همراه همیشگی شما آماده ارائه هرگونه مشاوره رایگان بصورت تلفنی و حضوری در زمینه تخلیه چاه ، لوله بازکنی ، حفر و تعمیر چاه ، لایروبی چاه ، رفع نم و رطوبت ، تعویض کاسه توالت فرنگی و ایرانی و تعویض کف سرویس بهداشتی و همچنین عقد قرارداد با مشتریان از جمله صاحبان کارخانجات ، سازمان ها ، برج ها و ساختمان های آپارتمانی و ویلایی جهت برطرف کردن مشکل در کلیه مناطق تهران وکرج و حومه می باشد .

راه های ارتباطی

telegram
telegram