آخرین مقالات

پمپ کفکش تخلیه چاه

در این مقاله به بررسی پمپ کفکش تخلیه چاه می پردازیم. پمپ های مورد استفاده در تخلیه چاه ها بر اساس نوع محل و موادی که پمپ می کنند، در مدل های مختلف و با نحوه مختلف در پمپاژ طراحی و تولید شده اند. پمپ کفکش یکی از این انواع است که با نام EPS نیز شناخته می شود.

کاربری پمپ کفکش

پمپ کفکش که در تخلیه چاه مورد استفاده قرار می گیرد از توان پمپاژ آب های املاح دار، گل و لای همراه آب، آب معمولی، رسوبات، لجن های فاضلاب و ذرات ریز ماسه درون آب برخوردار است. پمپ کفکش با استفاده از موتوری که درون دستگاه تعبیه شده است می تواند انرژی مکانیکی لازم را برای انتقال این مواد تامین نماید.

ساختار پمپ کفکش

این پمپ هم مانند دیگر پمپ های تخلیه چاه از جنس استیل، چدن، مواد پلیمری و … تهیه می شود. پروانه های تعبیه شده برای این پمپ نیز از جنس چدن، استیل، برنج، پلاستیک فشرده و … ساخته می شود. جنس این پروانه می تواند قدرت تحمل سیالات مختلف را تعیین نماید. در طراحی این پمپ از موتور گریز از مبدا و شفت عمودی هم استفاده شده است. درپوش پمپ ها از جنس چدن داکتیل و پیچ های آن به همراه شفت عمودی از جنس فولاد زنگ نزن تهیه می شود.

انواع مختلف پمپ کفکش

پمپ های کفکش در دو نوع فلوتر و ساده تولید می شوند که هر کدام هم به دو نوع پمپ کفکش از رو و از بغل تقسیم بندی می شوند.

علاوه بر این پمپ های کفکش دارای دو نوع بادی و برقی هستند که به منظور پمپ نمودن مایعات قابل انفجار و اشتعال که از مشتقات نفتی باشند، استفاده می شوند. در ضمن پمپ های کفکش نسبت به سیستم خنک کننده پمپ در دو نوع خنک کننده روغن و آب دسته بندی می شوند.

پمپ کفکش چند مرحله ای چیست؟

در صورتی که بیشتر از یک پروانه و به صورت جدا بر روی شفتدر پمپ کفکش استفاده شود به آن پمپ کفکش چند مرحله ای گفته می شود. این پمپ ها می توانند در عمق های مختلفی استفاده شوند. غالبا از این مدل پمپ به منظور پمپاژ نفت و آب از درون چاه های عمیق استفاده می گردد.

پمپ کفکش در چه مواردی می تواند استفاده گردد؟

  • تخلیه آب انبار و استخرها
  • برای مصارف خانگی
  • تخلیه چاه
  • پمپ نمودن آب از داخل حوضچه ها، تانکرها و …
  • تخلیه آب و پساب های کارخانه ها
  • در فواره های پارک ها و …

نحوه استفاده از پمپ کفکش به چه شکلی است؟

  1. قبل از انجام هر کاری لازم است محلی را که برای این منظور بر روی پمپ تعبیه شده است را از آب پر نمایید.
  2. برق ورودی دستگاه را از نظر ولتاژ ورودی بررسی نمایید.
  3. توجه کنید که سیالی که قرار است پمپ شود، می تواند دینام موتور را در داخل پمپ خنک نگه دارد.
  4. به منظور انتخاب نوع صحیح پمپ لجن کش و یا کفکش می توانید با توجه به هد و دبی پمپ و کاربری که در نظر دارید اقدام نمایید.

نکاتی که در انتخاب پمپ کفکش لازم است به آنها توجه کنید:

  • ارتفاع : ارتفاع آبی که قصد پمپاژ آن را دارید می تواند در انتخاب شما موثر باشد.
  • قطر خروجی لوله : قطر لوله خرجی می تواند در میزان دبی آب موثر باشد. در حالت کلی قطر خروجی لوله این پمپ می تواند یک تا 4 اینچ متغییر باشد.
  • جنس پروانه : جنس پروانه می تواند در پمپاژ نوع آب تاثیرگذار باشد.
  • نوع ساده و یا فلوتر : سیستم قطع کننده در پمپ فلوتر نامیده می شود که در صورتی که سطح آب از میزان مشخصی کمتر شود، پمپ را خاموش خواهد کرد و با بالا آمدن دوباره سطح آب دوباره پمپ را روشن خواهد کرد.

کلام آخر

طول عمر پمپ کفکش و کیفیت کارایی آن در رابطه مستقیم با نحوه استفاده از پمپ و تخلیه چاه با آن قرار دارد. طراحی این نوع از پمپ ها به گونه ای انجام گرفته است که به حالت غوطه ور در آب و سیالات استفاده می گردد که در صورت استفاده در خارج از سیالات فورا موتور آن خواهد سوخت. در این موارد استفاده از فلوتر پیشنهاد می شود. در نتیجه بهتر است در مواقعی که ممکن است سطح آب کم شود و پمپ در خارج از آب قرار بگیرد از فلوتر استفاده گردد.

 


ثبت دیدگاه شما

guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments


تاریخ ارسال : ۱۸ تیر ۱۴۰۰
درباره ما

مشکلات فنی و خدماتی خود را به ما بسپارید. خدمات لوله باز کنی , تخلیه چاه , حفر چاه فاضلاب , حفر چاه ارت , حفر شمع ساختمان ,کفتراشی چاه فاضلاب , تخلیه منهول , تخلیه سپتیک , لایروبی , بازسازی چاه فاضلاب , تبدیل چاه کهنه فاضلاب به چاه نو(تازه) , تخلیه فاضلاب تصفیه خانه , کول گذاری , لوله کشی فاضلاب و اتصال به اگو ( فاضلاب شهری ) زهکشی گود برداری شده مجموعه ما بعنوان همراه همیشگی شما آماده ارائه هرگونه مشاوره رایگان بصورت تلفنی و حضوری در زمینه تخلیه چاه ، لوله بازکنی ، حفر و تعمیر چاه ، لایروبی چاه ، رفع نم و رطوبت ، تعویض کاسه توالت فرنگی و ایرانی و تعویض کف سرویس بهداشتی و همچنین عقد قرارداد با مشتریان از جمله صاحبان کارخانجات ، سازمان ها ، برج ها و ساختمان های آپارتمانی و ویلایی جهت برطرف کردن مشکل در کلیه مناطق تهران وکرج و حومه می باشد .

راه های ارتباطی

telegram
telegram