آخرین مقالات

ویژگی چاه فاضلاب و توالت

ویژگی چاه فاضلاب و توالت چاه فاضلاب و توالت بایستی از ویژگی های خاصی برخوردار باشد که در این مقاله اختصاصا به این موضوع خواهیم پرداخت.

چاه توالت

در حالت کلی به محفظه ای که می توان مدفوع انسانی را در آن ذخیره نمود، چاه توالت گفته می شود. این چاه بایستی به گونه ای باشد که انگل ها، باکتری ها و دیگر عوامل خارجی از جمله حیوانات و حشرات نتوانند به آن دسترسی داشته باشند.

مشخصات و ابعاد فیزیکی چاه مستراح

چاه توالتی که برای منازل در نظر گرفته می شود به صورت استوانه ای حفر می گردد. دهانه چاه هم به اشکال مستطیل و یا مربع و در اندازه 90 تا 120 سانتیمتر حفر می شود که در بیشتر موارد این اندازه 90 سانتیمتر در نظر گرفته می شود.

عمق چاه

عمق چاه توالت بر اساس ضوابط و مقررات خاصی تعیین می گردد به عنوان مثال برای خانواده متوسط 5 نفره، عمق چاه را بین 2 تا 5 متر در نظر می گیرند. در صورتی که چاه در زمینی حفر گردد که خاک آن غیرقابل نفوذ و سخت باشد به دلیل این که آب در عمق چاه جذب نخواهد شد، می توان عمق چاه را به اندازه 8 تا 10 متر حفر نمود.

محل

لازم است چاه توالت در پایین دست چاهی که به منظور تامین آب آشامیدنی است، حفر گردد. چاه های توالت و آب آشامیدنی با توجه به شیب و جنس زمین و سطح آب زیرزمینی، لازم است به فاصله 7 تا 15 متر از یکدیگر فاصله داشته باشند و حتی گاهی لازم است این فاصله به 30 متر افزایش یابد. توجه کنید که این فاصله به جنس خاک بستگی دارد. به عبارتی هر قدر خاک محکم و سفت باشد، فاصله چاه آب و چاه مستراح نیز می تواند کمتر باشد و برعکس به هر اندازه ای که خاک قابل نفوذتر و سست تر باشد این فاصله هم به همان اندازه باید بیشتر در نظر گرفته شود.

کف

در زمین هایی که به صورت یکنواخت و غیرآهکی باشند، لازم است کف چاه توالت را تقریبا 1.5 تا 3 متر از سطج آب های زیرزمینی بالاتر در نظر گرفت. علاوه بر این باید برای قسمت های بالایی چاه از طوقه چینی استفاده گردد و قطر قسمت بالایی هم از دیگر قسمت ها کمتر باشد. لازم است از مصالح بادوام برای پوشش چاه استفاده گردد تا از ریزش آن تا حد امکان جلوگیری گردد.

نقل و انتقال چاه

همواره به یاد داشته باشید که بر روی مدفوع تازه، نقل و انتقال انجام ندهید. به همین دلیل است که همیشه پیشنهاد می گردد دو حلقه چاه برای فاضلاب مستراح حفر کنید. به منظور استفاده متناوب، حفر دو حلقه چاه لازم است تا در مواقعی که یکی از چاه ها پر شد، با مسدود کردن درب آن به مدت یک سال از چاه دوم استفاده گردد. تخلیه چاه پر شده باید بعد از گذشت یک سال انجام بگیرد. برای این منظور می توان به جای حفر دو حلقه چاه، از توالتی که دارای محل دفع دو انبار است استفاده نمود که در اصطلاح به آن مستراح کودی گفته می شود.

ویژگی های یک مستراح بهداشتی

  1. فاضلاب مستراح : برای فاضلاب توالت لازم است مخزن دفع در نظر گرفته شود و یا باید آن را به شبکه عمومی جمع آوری فاضلاب متصل نمود.
  2. دارای سقف، دیوار، در و کف : لازم است در حفر چاه برای آن کف و دیوار در نظر گرفته و برای ایمنی بیشتر روی آن از درب به عنوان سقف چاه استفاده نمود.
  3. دیوار قابل شستشو : لازم است دیواره چاه طوری باشد که بتوان آن را تا ارتفاع 15 سانتیمتر شست.

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم اطلاعاتی هر چند کلی در مورد ویژگی ها و مشخصات چاه مستراح در اختیار شما قرار دهیم. همان طور که در بالا هم اشاره شد باید چاه توالت و چاه آب آشامیدنی با در نظر گرفتن جنس خاک و با فاصله از هم حفر شوند و در این حین سطح آب های زیرزمینی را هم در نظر داشته باشد. در صورتی که قصد حفر چاه دارید بهتر است در مورد محل چاه ، عمق و نحوه حفر آن با متخصصین این حرفه مشورت کنید.

 


ثبت دیدگاه شما

guest

1 دیدگاه
قدیمی ها
تازه ها بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
صالحی
صالحی
3 months ago

سلام چاه در روستای کوهستانی گیلان چند عمق باشه و جنس مصالح دی آره چی باشه. ممنون از مقاله و پاسخ تون.



تاریخ ارسال : ۰۲ تیر ۱۴۰۰
درباره ما

مشکلات فنی و خدماتی خود را به ما بسپارید. خدمات لوله باز کنی , تخلیه چاه , حفر چاه فاضلاب , حفر چاه ارت , حفر شمع ساختمان ,کفتراشی چاه فاضلاب , تخلیه منهول , تخلیه سپتیک , لایروبی , بازسازی چاه فاضلاب , تبدیل چاه کهنه فاضلاب به چاه نو(تازه) , تخلیه فاضلاب تصفیه خانه , کول گذاری , لوله کشی فاضلاب و اتصال به اگو ( فاضلاب شهری ) زهکشی گود برداری شده مجموعه ما بعنوان همراه همیشگی شما آماده ارائه هرگونه مشاوره رایگان بصورت تلفنی و حضوری در زمینه تخلیه چاه ، لوله بازکنی ، حفر و تعمیر چاه ، لایروبی چاه ، رفع نم و رطوبت ، تعویض کاسه توالت فرنگی و ایرانی و تعویض کف سرویس بهداشتی و همچنین عقد قرارداد با مشتریان از جمله صاحبان کارخانجات ، سازمان ها ، برج ها و ساختمان های آپارتمانی و ویلایی جهت برطرف کردن مشکل در کلیه مناطق تهران وکرج و حومه می باشد .

راه های ارتباطی

telegram
telegram